Plattformsjätten växer snabbt – planerar satsning på second hand och lyx

Zalando ökade sin försäljning under det sista kvartalet i fjol. Under helåret 2019 värvade plattformen 4,6 miljoner nya kunder och ökade sin försäljningsvolym med 23,6 procent.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

En framgångsrik Cyber Week i slutet på förra året gav extra skjuts åt Zalandos försäljning under det fjärde kvartalet. 

Det justerade rörelseresultatet under kvartalet uppgick till 110,4 miljoner euro, vilket kan jämföras med siffran på 117,8 miljoner euro samma period året före.

Försäljningen under kvartalet uppgick till 1 986 miljoner euro – en ökning från 1 662 miljoner euro samma kvartal 2018.

För hela året 2019 ökade försäljningsvolymen med 23,6 procent till 8,2 miljarder euro.

Försäljningen ökade också med 20,3 procent till 6,5 miljarder euro medan det justerade rörelseresultatet pågick till  224,9 miljoner euro, vilket kan jämföras med 173,4 miljoner euro under helåret 2018.

Zalando fick 4,6 miljoner nya aktiva kunder under 2019.

– Vi ser tillbaka på ett mycket framgångsrikt år där vi har uppnått starka finansiella resultat under varje kvartal. Samtidigt har vi gjort stora framsteg på vår strategiska dagordning, säger David Schröder, Finansdirektör på Zalando.

Under det tredje kvartalet 2020 lanseras second hand-konceptet ”Pre-Owned” i webbutiken. Kunderna kommer då att kunna både köpa och sälja begagnade plagg på plattformen.

Ett utökat premium- och lyxsegment planeras även till 2023.

Under 2020 spår Zalando att försäljningsvolymen kommer att fortsätta växa omkring 20-25 procent.

Dessa förväntningar utesluter en potentiell negativ påverkan orsakad av Coronaviruset.
 

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...