Foto: Foto: Pontus Edman

Plantagen passar in i Ratos portfölj

Ska investmentbolaget Ratos köp av Plantagen tolkas som ett medvetet steg i riktning retail? ”Vi tittar på 200–300 bolag inom olika sektorer varje år och handel är en”, säger Lars Johansson, tf vd på Ratos.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

När Magnus Agervald, i dag på Byggmax, kliver in som ny vd för Ratos vid årsskiftet får investmentbolaget en ledare med stor erfarenhet från detaljhandeln.

Något som både spelade roll och inte i samband med köpet av Plantagen.

– Vi hade förvärvat Plantagen även om Magnus Agervald inte hade kommit från Byggmax och inte haft erfarenhet från detaljhandeln. Nu har han det, vilket såklart passar oss väldigt bra, säger Lars Johansson.

Han betonar att Ratos redan har en historia av retailägande bakom sig, med outdoor-varumärket Haglöfs och klädföretaget Gudrun Sjödén som exempel.

– Vi tittar på väldigt många bolag varje år, men förvärvar bara en bråkdel av dem. Plantagen känns oerhört spännande, med ett starkt varumärke och en imponerande ledning, säger Lars Johansson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...