Foto: Shutterstock

Plantagen ökade försäljningen – under kedjans tuffaste kvartal

Första kvartalet är traditionellt Plantagens sämsta under året. Trots det lyckas kedjan växa med tre procent.
Text: Daniel Norman
Annons:

Plantagen, med sina 140 butiker i Norge, Sverige och Finland, omsatte 576 miljoner norska kronor (drygt 631 miljoner svenska kronor) under det första kvartalet.

Det är en tillväxt på tre procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Ägaren Ratos skriver i sin delårsrapport att det första kvartalet normalt sett är det svagaste för Plantagen, både omsättnings- och resultatmässigt.

EBITDA för kvartalet förbättrades jämfört med samma kvartal i fjol. Då redovisade Plantagen ett minus på 176 miljoner norska kronor (drygt 192,7 miljoner svenska kronor), nu har förlusten sjunkit till 143 miljoner norska kronor (drygt 156,5 miljoner norska kronor).

Bolaget har fått ett tillskott på 200 miljoner kronor för att belåningsgraden ska bli lägre.

Under kvartalet har flera produktkategorier, som trädgårdsmöbler och grillar, plockats in i sortimentet och enligt Ratos har det mottagits positivt av kunderna.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...