Foto: Foto: Mattias Barda

Planen som vände Brothers: ”Har bara kommit halvvägs”

Vinden har vänt för Brothers. Försäljningen ökar och nästa år ska kedjan gå med vinst igen. Bakom vändningen ligger ett målmedvetet arbete med både fysiska butiker och digital kommunikation. ”Vi har bara kommit halvvägs, men vi ser redan stora effekter”, säger vd Peter Bondelid.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Brothers har genomgått ett omfattande förändringsarbete de senaste åren. Och nu syns effekterna av förändringarna.

Det senaste kvartalet steg försäljningen i jämförbara egenägda butiker med 16,9 procent och resultatet förbättrades, även om siffrorna fortfarande är röda.

– Nästa år ska det bli svarta siffror. Det gäller bara att vi behåller kraften och farten i den förändringsprocess vi har startat, säger Peter Bondelid.

För att vända utvecklingen i butikerna har kedjan främst fokuserat på tre områden: uppgradera sortimentet, hänga om butikerna och lyfta servicen.

Vad var problemet med butikerna?
– Det var lite svårt att hitta i dem. Inspirationen fanns där, men vi hade tappat bort köpprocessen. Nu har vi ett tydligare erbjudande och har anpassat oss efter det manliga köpbeteendet. Män behöver tydliga val, de har inte samma tålamod att gå runt och leta i butiken.

Parallellt med utvecklingen av de fysiska butikerna pågår en kraftfull digital satsning. En mobilanpassad sajt är på gång, liksom en click and collect-tjänst.

– Vi har satsat på en ökad närvaro digitalt, inte bara genom vår sajt utan även på sociala medier och bloggar, säger Peter Bondelid.

Han berättar att e-handeln växer snabbt, även om det är från låga tal. Men satsningen handlar inte bara om e-handel och avslut på nätet utan även om att nå nya kunder.

– Butikerna och vår digitala satsning ska spela ihop. Exakt hur det ska gå till kan jag inte säga. Det tror jag inte någon annan kan heller. Det här är ett område där inga sanningar finns. Det handlar om att testa och se vad som fungerar.

Något som kan tyda på att Brothers digitala strategi varit framgångsrik är att kedjan tar marknadsandelar bland 20–30-åringarna – en kundgrupp som är mycket aktiv online.

– Det är en generation som klär sig väldigt väl och är den grupp som växer snabbast hos oss. Men vi vill inte fokusera på ålder. Vi riktar oss till alla män som vill vara välklädda och få valuta för pengarna – vi ska vara ett alternativ till premiumvarumärkena, säger Peter Bondelid.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...