Personalstyrkan bantas när Afound ska bli mer digitalt– 50 personer berörs

Afound skiftar fokus och blir mer digitalt. Åtgärden innebär att antalet tjänster bantas med 60 och att kommunicerade etableringar kanske inte blir av.
Annons:
Text: Pontus Edman, Daniel Norman
Annons:

Afound ska genomgå en strukturell omvandling, något Breakit var först med att berätta.

– Den består i att vi anpassar vår organisation efter vår förtydligade strategi vilken i korthet handlar om att fokusera mer på den digitala delen av Afound, säger vd Joanna Hummel till Market.

Beslut om den nya strategin togs redan innan sommaren och implementeras nu successivt.

Det innebär också att organisationen förändras. 60 tjänster försvinner, totalt 50 personer berörs.

– Vi har nu en dialog med de berörda, för att se hur vi kan stötta dem på bästa sätt i deras nästa steg, säger Joanna Hummel.våra kunder uppskattar mest och där tror vi potentialen ligger framöver.

Joanna Hummel, vd för Afound.

Antalet fysiska butiker är i dag sex, några planer på att stänga butiker finns inte enligt henne.

Ytterligare två nyetableringar i Sverige är kommunicerade. En av dem kan påverkas av den nya strategin.

– Nordby öppnar som planerat under hösten. Familia, utanför Helsingborg, är för tidig att svara på.

När varumärket kliver in i Nederländerna görs det enbart digitalt.

– Vi ser att vår största potential ligger i en förtydligad position som marknadsplats och digital aktör, säger Joanna Hummel.

Gör varumärket sig bättre på nätet?
– Vi särredovisar inte vår försäljning. Men den förtydligade strategin ligger såklart i linje med vad våra kunder uppskattar mest och där vi tror att potentialen ligger framöver.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...