Foto: Thomas Ohlén

Påsksuccé för e-handeln – utklassade butikerna: ”Transaktioner flyttas dit”

Påskhelgen lyfte som väntat dagligvaruhandeln i april. Men hetast var online – med 24-procentig säljökning. ”Transaktioner flyttas dit även inför stora mathelger”, säger Daniel Liljeberg på Svensk Dagligvaruhandel till Market.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Dagligvaruhandeln i siffror

Fysiska butiker: 10,3 (3,0)                       
E-handel: 24,1 (20,3)         
Totalt: 10,6 (3,3)

Fotnot: Siffrorna avser tillväxt i procent i april (januari-april inom parentes).
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI)

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s siffror visar att matbutikerna fick en relativt kall start på året och nådde en försäljningsökning på måttliga 0,9 procent första kvartalet.

Men det lossnade i stället med besked i april.

– Påsken är en stor mathelg och betyder förstås väldigt mycket för branschen, säger näringspolitiskt ansvarige Daniel Liljeberg.

Tillväxten uppgick enligt indexet till 10,6 procent varav kalendereffekten beräknas till 5,5 procent.

– Men även borträknat påsken var utvecklingen alltså stark. Vi får många positiva signaler från medlemsföretagen.

Butiksförsäljningen steg i april med 10,3 procent medan online lyfte med 24,1 procent.

– Transaktioner ser i ökad utsträckning ut att flyttas till e-handeln även inför större mathelger men totalt sett är kanalen fortfarande liten jämfört med traditionella butiker, säger Daniel Liljeberg.

Ica-butikernas totala tillväxt uppgick till 11,1 procent i april medan Matrebellerna nådde 12,0 procent.

Dagligvaruindexet för maj presenteras 18 juni.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...