Paradisets ekonomiska smäll – backade 40 miljoner: ”Absolut inte orolig”

Paradiset lyfter försäljningen och öppnar fler butiker. Samtidigt förlorade kedjan drygt 40 miljoner i fjol. ”Satsningen är långsiktig”, säger grundaren och vd:n Johannes Cullberg till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Paradiset i siffror

Nettoomsättning: 114,8 (90,1)
Rörelseresultat: -39,6 (-27,5)
Nettoresultat: -41.5 (-28,4)

Källor: Årsredovisningarna

Market kan i dag avslöja att Paradisets totala nettoomsättning steg med drygt 27 procent för räkenskapsåret som slutade i augusti 2018.

Därmed nådde koncernen nästan 115 miljoner kronor.

– Vi kallar oss Sveriges mest ärliga och hälsosamma kedja och det är väldigt roligt att fler konsumenter upptäcker oss och vill handla egenproducerad mat, säger Johannes Cullberg om den procentuellt höga tillväxttakten.

Paradiset öppnade nyligen i NK:s saluhall i Stockholms city och i april väntar den fjärde fysiska butiken – i Täby centrum.

Johannes Cullberg räknar med att de satsningarna och den relativt nya e-handeln ska fortsätta att lyfta omsättningen.

– När du ringer om ett år igen kommer Paradiset att ligga på en betydligt högre nivå än i det här bokslutet. Jag skulle önska att vi växte ännu mer men vi har ingen reklambudget utan får jobba med sociala medier och podcasts.

Årsredovisningarna visar att Paradisets koncernbolag och de tre butiksbolagen långt ifrån är nära att redovisa svarta siffror.

Det samlade rörelseresultatet försämrades med tolv miljoner kronor och blev knappt -40 miljoner kronor.

– Paradiset är en långsiktigt satsning och förlusten är enligt planen. Det kostar pengar att etablera en expanderande kedja. På så sätt är vi inte alls unika i detaljhandeln, säger Johannes Cullberg.

Förlusterna beror enligt honom på att Paradiset har fokuserat på starten av butiker i Stockholm och Nacka och online.

– Vi är dessutom en liten organisation som sliter hårt och inte har möjlighet att hinna med allt som vi skulle vilja.

Hur ser det här verksamhetsåret ut?
– Jag vill inte släppa några siffror men vi kommer att ha förbättrat resultatet kraftigt jämfört med förra året. Dels har vi investerat i ett nytt affärssystem med bättre uppföljning, dels har vi mer tid att jobba med kostnaderna, säger Johannes Cullberg.

Senaste åren har Paradiset tillförts pengar genom nyemissioner. Har koncernen tillräckligt med pengar?
– Ja, det har vi.

Du verkar inte särskilt orolig?
– Nej, absolut inte. Vi har fullt fokus framåt med den nyöppnade butiken på NK och invigningen i Täby (11 april). Sedan ska vi satsa på mindre enheter i lägen där många människor rör sig. Samtidigt hoppas jag att våra oerhört populära egna märkesvaror ska säljas på fler ställen, säger Johannes Cullberg.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...