Foto: Gustaf Olsson

Paradiset behöver mer pengar – genomför en ny crowdfunding: ”Effektivt”

Matkedjan Paradiset fortsätter att växa, öppnar butik i Täby centrum och tar in fler delägare via crowdfunding i maj. ”Den här gången siktar vi betydligt högre”, säger Paradisets vd Johannes Cullberg.
Text: Agneta Renmark
Annons:

I höstas lät Paradiset kunderna bli delägare för att stärka sina finansiella muskler. Drygt 18 miljoner kronor fick man in; efter kampanjkostnaderna blev det 15 miljoner kvar. Nu satsar man på en ny runda crowdfunding i maj.

– Vi har haft detta med i vår affärsplan ända sedan 2014. Crowdfunding är det mest effektiva sättet att bygga en stark kundbas som är lojal och som man kan jobba med på många olika sätt, säger Johannes Cullberg till Market.

Men har pengarna redan tagit slut?
– Vi har följt vår plan nästan på kronan och faktiskt fått ut mer än vad vi trodde vi skulle klara av. Dels har vi gjort strategiska nyrekryteringar för att stärka huvudkontoret så att vi kan fortsätta att bygga en bra butikskedja, dels har vi byggt upp hela vår näthandel. Dessutom har vi bytt både affärssystem och CRM-system för att få en enhetlig IT-arkitektur. Det är inte många som skulle kunna göra så mycket så snabbt med motsvarande kapital.

I höstas lockades delägarna med 20 procent rabatt på alla inköp. Den här gången kommer man att använda två olika nivåer ”men fortfarande erbjuda väldigt bra rabatter”.

Samtidigt har ju Paradiset lönsamhetsproblem. Hur länge funkar den ekvationen?
– Att vi blöder nu medan vi satsar är fullt naturligt och också enligt plan. Det tar tid att bygga en lönsam matvarukedja och särskilt när man gör det från grunden. Vi har hela tiden sagt att det kommer att ta tid men har följt de prognoser vi har utlovat, säger Johannes Cullberg.

Han berättar att Paradiset nyligen skrivit kontrakt för ytterligare en butik. Det handlar om en till ytan betydligt mindre variant som öppnar i Täby centrum i november.

– Det blir en cool hybridbutik där kunderna både kan handla och hämta ut varor de beställt via vår e-handel. De behöver inte ens kliva ur bilen utan bara åka rätt in i garaget och hämta ut kassarna genom ett hål i väggen.

Och fler butiker av den typen kommer det att bli, enligt Johannes Cullberg.

– Om jag ska kunna skapa förändring behöver jag volym. Då kan man inte köra långsamt och försiktigt och nå lönsamhet för en butik i taget. Det är nog många som ser mig som en liten skitaktör men mitt mål är att bli störst i Europa på ekologiskt inom tio år.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...