Pär Svärdson: ”Vi kommer att hitta sätt att göra leveransen miljövänlig”

INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS LOGISTIKSATSNING. Snabb, precis och miljövänlig logistik är e-handelns framtida framgångsfaktor. ”Vi kommer att få se många fler typer av leveranser ganska snart”, säger en som varit lyckosam på området: Apoteas vd, Pär Svärdson.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Nominera till Årets logistiksatsning

Årets logistiksatsning visar på ett nytänkande och är en butik, butikskedja eller ett handelsföretag som på ett väl genomfört sätt utnyttjar logistiklösningar i hela sin flödeskedja för att nå framgång. Allt från lösningar på lager, vid plock och pack till utleveranser och returflöden som används för att stärka konkurrenskraften.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Nätapoteket Apotea i Morgongåva har fått ta emot en rad utmärkelser för företagets arbete med logistik och leveranser.

Och företagets grundare och vd, Pär Svärdson, han brukar kallas för e-handelskung.

Men nu börjar väl ändå övriga delar av detaljhandeln att komma ifatt?

– Det har åtminstone blivit en bredare och hetare fråga. Men vi är inte riktigt klara på området logistik, säger Pär Svärdson.

Ju längre in i det stora detaljhandelsskiftet vi kommer, ju mer förfinad behöver trafiken hem till kunderna bli, menar han.

– Vi kommer att få se flera sätt att leverera. Snabbheten kommer att spela roll och vi kommer att hitta sätt att göra det miljövänligt.

Just hastigheten har varit omdebatterad. Är det verkligen så viktigt för kunderna att få hem nätköpen i raketfart?

Nja, säger en del. Precisionen är viktigare. En exakt tid är grejen.

Pär Svärdson menar att kombinationen blir allt viktigare.

Pär Svärdson, vd Apotea.

– Kunderna vill ha kontroll. Men att få sina paket snabbt är definitivt en viktig variabel även framöver. Men sätten paketen körs ut på kommer att variera mer. Det är till exempel rätt osmart att köra med stora lastbilar i villakvarter. Drönare? Nä, det ser jag mer som en pr-grej. Det finns alldeles för många regler och krav som gör det svårt att hitta effektivitet i sådana transporter. Hittills i alla fall, säger Pär Svärdson.

Omnikanal förändrar spelreglerna

De skräddarsydda leveranserna ställer nya krav på logistiken inom handeln.
– Omnikanalsförsäljningen förändrar allt, säger Mats Abrahamsson, professor i internationell logistik vid Linköpings universitet.

Det stora detaljhandelsskiftet ställer höga, men framför allt, nya krav på logistiken.

En av de stora utmaningarna finns i gränslandet mellan de fysiska butikerna och e-handeln.

– Omnikanalsförsäljningen förändrar allting. Att kunna ta hand om varorna så effektivt som möjligt, oavsett vilken kanal de skickas ut ifrån, kräver nytänk.

Mats Abrahamsson, professor i internationell logistik.

Det menar Mats Abrahamsson, professor i internationell logistik vid Linköpings universitet.

Inte minst ställer kundernas olika leveranspreferenser allt på sin spets, fortsätter han.

– Det går inte att bryta loss enskilda delar och bara prata om, till exempel, last mile. Den nya logistiken är betydligt mer komplex och att förstå och kunna hantera de ständigt växande volymerna är en jätteutmaning, säger Mats Abrahamsson.

Som många andra har Mats Abrahamsson följt den senaste tidens debatt om e-handlare som låter sina returer passera ett helt annat land, för att packas om, innan paketen skickas tillbaka till Sverige.

– Problemet är inte nytt. Det är de stora volymernas lag som gäller och då är det inte så enkelt som att skicka ett paket från punkt a till punkt b, säger Mats Abrahamsson.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...