Pandemin stoppar inte Årets globala satsning – expansionen fortsätter

Sandqvist arbetar långsiktigt och har alltid haft internationella ambitioner. Nu tilldelas de priset för Årets globala satsning. ”Det känns väldigt roligt såklart och hedrande. Ett kvitto på att vi syns och gör bra saker”, säger vd Caroline Lind.
Annons:
Annons:

Sandqvist vd Caroline Lind.

Sandqvist grundades 2009 med ambitionen att bli ett globalt företag, men att behålla sina skandinaviska rötter.

Drygt tio år senare är företaget en global spelare vars väskor säljs på 30 marknader världen över.
Enligt Caroline Lind är det varumärkets profil som gör det så gångbart internationellt.

– Sandqvist som varumärke är uppbyggt på ett genuint engagemang och ärlighet. Vi inspireras av vår natur och omgivning. Våra produkter utstrålar en skandinavisk enkelhet och kvalitet med hållbarhet i fokus. Det är något som folk i hela världen uppskattar och värdesätter.

Sandqvist tillväxtkurva pekar stadigt uppåt, och bolaget växer med lönsamhet.

2019 var omsättningen 130 miljoner kronor, en ökning med 29 procent. Rörelseresultatet landade på fem miljoner kronor.

– Vi har från start växt organiskt, det tror jag gör att man till viss del blir lite mer försiktigt men också att man gör klokare val. För oss är och har alltid kunden varit i fokus. Att hålla hög servicegrad och vara lyhörd på vad varje marknad efterfrågar har varit viktigt. Sist men inte minst har vi ett superteam som alla gör sitt yttersta för att nå de gemensamma målen, säger Caroline Lind.

Juryns motivering:

”Sandqvists väskor syns på axlar världen över. Långsiktigt arbete har belönats med stabil tillväxt och imponerande lönsamhet, utan att ge avkall på kvalitet och hållbarhet. En prestation värd priset Årets globala satsning.”

Planen är att fortsätta växa, både i Europa, USA och Asien. Inte ens en coronapandemi stoppar planerna.

– Som för många andra har Corona påverkat oss rejält och det har varit många svåra beslut att fatta på kort tid. Vi lyckades leverera höstens varor i tid och ser nu en positiv effekt på försäljningen som vi hoppas håller i sig. Krisen har medfört att vi har ställt om till ett ännu mer digitalt arbetssätt vilket jag hoppas gynnar oss i framtiden. Våra framtidsplaner har egentligen inte ändrats, bara det att 2020 inte blev ett år av tillväxt

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...