Foto: Shutterstock

Pålästa kunder ger mesigare säljare: ”Man är rädd att vara för pushig”

Säljarna i handeln blir trevligare och kunnigare men fegare när det gäller att prata för produkter och ge förslag. ”Man inser att kunskap och bemötande är viktigt men man är onödigt rädd för att vara pushig”, säger Robert Eriksson, grundare av Daymaker.
Annons:
Text: Pontus Nyman
Annons:

Årets Daymaker-index, som mätt kundbemötandet i 103 butikskedjor under två månader i början av 2018, visar att branschens säljare blir trevligare. Säljarna säger ”hej”, söker kontakt och ställer frågor betydligt oftare än tidigare. 

– Fler valmöjligheter via nätet ställer högre krav på bemötande, vilket branschen tagit fasta på, säger Robert Eriksson.

Dessutom är kedjorna mer selektiva i rekryteringen och mer noggranna i sina utbildningar eftersom engagemanget och produktkunskapen ökar med drygt sex procentenheter jämfört med föregående år. 

Men även om butikssäljarna har en ökad kunskap är det betydligt färre som faktiskt använder kunskapen för att öka säljet. Intresset för att förklara nyttan och fördelarna med produkterna sjönk med 8,8 procentenheter på ett år. Även de konkreta förslagen från säljarna sjönk med 5,2 procentenheter.

 

– Man är rädd att vara för pushig och många gånger helt i onödan. Kunden säger ”nej tack” om de inte vill ha en vara, säger Robert Eriksson. 

Även där bottnar orsakerna i den digitala frammarschen. Prisjämförelser, produkttester och allmän lärdom från den gigantiska kunskapsbanken som heter internet påverkar approachen hos säljarna.

– I vissa fall kanske kunden till och med är mer påläst än säljaren. Många säljare tycker nog att det är pinsamt och gör sitt bästa för att undvika dessa situationer, förklarar Robert Eriksson.

Synd, menar han, eftersom de bästa säljarna är de som lyckas hålla i konversationen.

– Det blir mer och mer viktigt med nyfikenhet och omtanke. Den bästa skosäljaren är den som bryr sig om dig och kan tipsa om vilka strumpor du ska köpa till för att inte få skoskav.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...