Foto: Thomas Ohlén

Överlägsen seger för Icas minsting: ”Kunderna gillar atmosfären”

Ica Nära var lika stekhet som värmen i juli. Profilen är överlägsen etta inom Ica i år. ”Kunderna verkar ha ledsnat på stormarknader”, säger handlaren Anders Hedberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica Nära årets vinnare

Ica Maxi: 2,3 (2,9)
Ica Kvantum: 3,7 (3,2)
Ica Supermarket: 4,4 (3,2)
Ica Nära: 7,5 (5,5)
Totalt: 4,1 (3,5)

Fotnot: Procentsatserna visar utvecklingen i jämförbara butiker (inom parentes januari-juli) 

Källa: Ica Gruppen

Ica Gruppens siffror över Ica-butikernas försäljning i juli visar att butikerna som tillhör Ica Nära var i särklass framgångsrikast bland de fyra Ica-profilerna:

Så här gick det:

  • Jämförbara butiker: 7,5 procent
  • Total utveckling: 7,1 procent

– Senaste tre månaderna har vi haft ett enormt kundtryck. Framför allt beror det på att vi förändrat butiken. Men självklart har det varma vädret bidragit, säger Anders Hedberg på Ica Nära i Grangärde några mil nordväst om Ludvika.

Ica Nära är även klart bäst ackumulerat inom Ica – med en tillväxt på 5,5 procent i jämförbara butiker och 5,2 procent totalt.

Anders Hedberg gläds över profilens säljlyft.

– Trenden har varit tydlig hela året.

Vad tror du att Ica Näras framgångar beror på?

– Kunderna verkar ha ledsnat på det storskaliga och är tillbaka lite till basic. Jag upplever att de gillar den atmosfär och service som Ica Nära står för, säger Anders Hedberg.

Ica Nära Ribersborg i Malmö öppnade i slutet av 2016 och har snabbt blivit en destination – trots lokal konkurrens från bland annat Ica Maxi Västra hamnen, Ica Kvantum Malmborgs och Coop.

– Vi får förmånligare priser centralt och har därmed kunnat bli konkurrenskraftigare. Nu ligger vi rätt i pris och erbjuder dessutom mer personlig service än på en stormarknad, säger handlaren Richard Singbrant till Market.

Senaste åren har en hel del Ica Nära-butiker i Sverige moderniserats.

Richard Singborg uppgraderade Ica Nära Ribersborg i våras.

– Butiken är fräsch och samtidigt har vi skruvat på och anpassat sortimentet. Även klipp bidrar till att fler handlar hos oss i stället för att ta bilen någonstans.

E-handelns tillväxt väntas gynna bostadsnära butiker.

– Kompletteringsköpen ökar och de vill kunderna kunna göra där de bor eller jobbar, säger Richard Singbrant.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...