Foto: Thomas Ohlén

ÖoB:s väntade tapp – efter stängningar av varuhus: ”Stor omställning”

ÖoB fortsatte att stänga varuhus förra året. Åtgärderna slog mot försäljning och resultat. ”Stora omställningar”, säger vd Fredrik Söderberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Runsvengruppen i siffror

Nettoomsättning: 3 924 (4 014)
Rörelseresultat: 58,3 (95,5)
Nettoresultat: -8,8 (18,1)

Fotnot: Beloppen är i miljoner kronor och avser räkenskapsåret som slutade 171231 (året innan inom parentes).

Runsvengruppens lågpriskedja ÖoB har de senaste åren avvecklat 13 varuhus och översynen av affärslägen och lönsamhet per enhet har som väntat påverkat nettoomsättningen negativt.

Den sjönk med 2,1 procent i fjol.

– Men vi ökade antalet besök och försäljningen med en procent i jämförbara varuhus och det är vi nöjda med, säger Fredrik Söderberg om sitt första år som vd för Runsvengruppen och ÖoB.

ÖoB:s omsättningstillväxt berodde framför allt på ökningar inom flera kategorier inom dagligvarudelen och ”framgångsrik sortimentutveckling”.

– Vi har en stark dagligvaruoffert.

Däremot tappade ÖoB inom specialsortimentet

– Bolaget är inne i en stor omställning och en del berör erbjudandet. Vi har successivt växlat specialvarusortimentet. Givet detta har vi sålt ut en del varor i kombination med en sommarsäsong som 2017 påverkades negativt av såväl väder och vind som sortimentsväxling, säger Fredrik Söderberg.

2017 påverkades negativt av såväl väder och vind som sortimentsväxling, säger Fredrik Söderberg.

Runsvengruppens rörelseresultat minskade med 37 miljoner kronor till 58 miljoner kronor

Fredrik Söderberg påpekar att det kostar att bli av med kostnader i form av 13 varuhus – jämte anpassningen av huvudkontoret i Skänninge i Östergötland med 30 färre tjänster.

– Resultatet är givetvis en effekt av detta och vi har också sålt ut gamla varor med en negativ effekt på bruttomarginalen men jag vill påpeka att jag är stolt och imponerad av den stora omställning vi har lyckats att göra på kort tid.

Market har tidigare berättat att ÖoB har etablerat det nya formatet ÖoB City på två platser i Stockholm.

Samtidigt förädlas befintliga stormarknader.

– Vi lägger stor kraft i att implementera de konceptjusteringar vi gör i våra stormarknader. Vi kommer att förädla befintliga snarare än att etablera nya. Vår etableringstakt framåt riktar vi mot stadskärnorna i de större städerna, säger Fredrik Söderberg om den ökade expansionen av ÖoB City.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...