Foto: Foto: Lasse Fredriksson

ÖoB lanserar kundklubb nästa år: ”Kommer att driva trafik till varuhusen”

ÖoB startar en kundklubb nästa år. Här ger lågpriskedjans vd sin syn på satsningen. ”Den ska utveckla relationen med våra kunder och därigenom driva kundnöjdhet och försäljning”, säger Fredrik Söderberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market avslöjade för en vecka sedan att ÖoB lanserar ett storstadskoncept i början av nästa år och öppnar butiker med fokus på förbrukningsvaror och ett snabbare sortiment i stadskärnorna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Men det är inte enda offensiven.

ÖoB startar även en kundklubb.

– Vi planerar att kommunicera riktade och skarpa erbjudanden till våra mest lojala kunder och bedömer att kundklubben kommer att driva mer trafik till varuhusen och öka försäljningen ytterligare, säger Fredrik Söderberg.

Kundklubben introduceras någon gång 2018 – och blir kortlös och digital.

– Det ska vara enkelt att registrera sig och med en digital lösning blir den kostnadseffektiv. Kostnadseffektivitet är en självklarhet eftersom vi ska fortsätta att erbjuda de lägsta priserna.

Lågpriskollegan och konkurrenten Rusta rekryterade en miljon medlemmar till sin kundklubb på bara åtta månader men ÖoB har inte satt något mål för hur många anslutna kunder bolaget siktar på.

– Vi har en positiv försäljningstrend och fler kvitton än förra året. Jag är övertygad om att många kommer att ansluta sig till kundklubben. Men hur många som ansluter sig törs jag inte spekulera i. Innehållet och relevansen kommer att avgöra detta, säger Fredrik Söderberg.

Digitaliseringstrenden är stark i detaljhandeln.

– För oss handlar digitaliseringen i huvudsak om relation, kommunikation och transaktion i termer av e-handel. Högst upp på vår agenda står relation och kommunikation där kundklubben blir en central del.

ÖoB kommer däremot inte att börja med traditionell e-handel.

– Detaljhandeln står helt klart inför stora utmaningar givet e-handelns framfart. Jag tror dock att den kanske största finns internt. Det handlar om att bestämma sig. Antingen går man in och gör det helhjärtat eller så gör man det inte. Det värsta som kan hända är att man blir stående på ett ben och flackar med blicken. Vi har satt ner fötterna och satsar med full kraft på det fysiska kundmötet, den fysiska handelsplatsen och den fysiska transaktionen. Det tror vi på, säger Fredrik Söderberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...