Foto: Pontus Edman/Andreas Heneborn

Omställningsarbetet kostar för Venue Retail – förlusten växer: ”Ej tillfredställande”

Den jämförbara försäljningen ökar. Samtidigt växer förlusten och nu vidtar Venue Retail Group ytterligare åtgärder för att sänka kostnaderna. ”Det sammantagna resultatet är ej tillfredställande”, säger vd Jonas Ottosson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Med färre butiker sjunker omsättningen.

Under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret, mars–maj, omsatte Venue Retail Group, men kedjorna Rizzo, Accent och Morris, 162,6 miljoner kronor. Det innebär ett tapp på 6,8 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol.

Antalet butiker var vid kvartalets slut 118, vilket ska jämföras med 126 i fjol.

Mätt i jämförbara enheter såg utvecklingen bättre ut.

– Under det trejde kvartalet ökar försäljningen i jämförbara butiker med 1,4 procent. Anledningen till detta är fokus på kärnaffären och den pågående ompositioneringen som drivit såväl god trafik som ökad konvertering, säger Jonas Ottosson som konstaterar att koncernen presterar bättre än marknaden.

Venue Retail Groups vd Jonas Ottosson.

Venue Retail Group har tidigare kommunicerat att 14 olönsamma Rizzo-butiker ska stängas, åtta av dem har nu avvecklats. Dessutom har en Morris-butik i Norge stängts under kvartalet.

– Olönsamma, uteslutande mindre butiker, fortsätter att utvecklas och fokus ligger på större och lönsamma enheter. Våra större butiker på bra affärslägen har god utveckling och lönsamhet, säger Jonas Ottosson.

Även online ser koncernen en fin utveckling, både försäljnings- och lönsamhetsmässigt.

– Än så länge uppväger dock inte vår digitala försäljning nedstängningarna av våra fysiska butiker.

Rörelseförlusten växer under kvartalet, från -12,9 miljoner kronor i fjol till -22,8 miljoner kronor i år.

För räkenskapsårets första nio månader redovisar Venue Retail Group en förlust på 26,2 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett plusresultat på 11,9 miljoner kronor föregående år.

– Resultatavvikelsen förklaras av en lägre total försäljning jämfört med föregående år. Det beror främst på effekter av nedlagda butiker, ombyggnationer på NK samt det omställningsarbete som pågår i koncernen, säger Jonas Ottosson.

Koncernen vidtar förstärker nu sitt åtgärdsprogram. Det handlar om sänka overhead- och butiksrelaterade kostnader. Totalt ska det ge kostnadsminskningar på helårsbasis med 30 miljoner kronor, mot tidigare kommunicerade 18 miljoner kronor.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...