Omställningen av Cdon till en marknadsplats gör att Qliro Group tappar försäljning

Qliro Groups omsättning sjönk med elva procent under det första kvartalet. Omställningen av Cdon Marketplace ligger bakom tappet.
Text: Daniel Norman
Annons:

Qliro Group omsatte 639,8 miljoner kronor under det första kvartalet i år, en minskning med elva procent från samma period i fjol.

Orsaken till det är ett tapp på 31 procent hos Cdon Marketplace.

”Det är en del av omställningen till marknadsplatsmodellen som kommer att pågå under de kommande kvartalen med negativ inverkan på omsättningen”, skriver Qliro Group i sin delårsrapport.

Försäljningen för de externa handlarna på marknadsplatsen steg med 36 procent.

Nelly ökade omsättningen med tio procent och Qliro financial services rörelseintäkter steg med 26 procent.

Gruppen redovisar en rörelseförlust på 33,5 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med en förlust på 58,8 miljoner kronor samma period i fjol.

Cdon Marketplace rörelseförlust minskade från 26,3 miljoner kronor i fjol till 10,4 miljoner kronor i år, Nellys från -20 miljoner kronor till -12,3 miljoner kronor med Qliro financial services redovisar ett röreselresultat på 2,5 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 4,8 miljoner kronor i fjol.

– Alla tre bolagen förbättrade sina rörelseresultat och stärkte sina marknadspositioner underkvartalet. Samtidigt pågår det strategiska arbetet med att etablera tre självständiga dotterbolag enligt plan, säger vd och koncernchef Marcus Lindqvist i en kommentar.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...