Ombyggda Gallerian smygöppnar med flera nya butikskoncept

Gallerian i Stockholms klassiska logga är snart ett minne blott – och blir istället svart. Nu avslöjar också AMF Fastigheter flera nya butikskoncept som snart slår upp portarna på den ombyggda handelsplatsen.
Annons:

Gallerian, Stockholm

  • Sedan 2014 pågår en omvandling av kvarteret runt Gallerian. Som en del av Urban Escape Stockholm skapas ett nytt citykvarter. Ett citykvarter som vid sidan av ett retailutbud med ungefär 80 butiker också innehåller två internationella livsstilshotell; Hotel At Six och Hobo, restauranger, parker, kultur och takterrasser.
  • Den 15 november flyttar följande aktörer in i Gallerian: Daniel Wellington, Brothers, Kicks, Guldfynd, Sthlm Hair & Barber, Polarn o Pyret, Subway, Glitter, Telenor, Stjärnurmakarna samt restaurangerna The Fishery och The Farm Family.
  • Hela bygget förväntas stå klart ungefär om ett år.

Antal besökare per år: Cirka 18 miljoner
Antal butiker, restauranger och caféer: Cirka 80
Area butiksyta: Cirka 29 000 kvadratmeter.
Garageplatser: Cirka1000 stycken
Invigdes: 8 oktober 1976

 

Retaildelen växer i nya Gallerian i Stockholm.

Nästa vecka öppnar Kicks en trevånings flaggskepsbutik och får också sällskap av Daniel Wellington, Brothers, Polarn o Pyret, Glitter och Guldfynd med flera.

Längre fram kommer ännu fler varumärken att presenteras.

Den stora etableringen sker dock under julhandeln, då en ännu hemlig internationell aktör ska öppna en flagskeppsbutik i Gallerian, med premiumläge mot Hamngatan och Regeringsgatan.

Allt ska ses i kontexten av Urban Escape, det nya citykvarter som växer fram mitt i Stockholm.

– Det här är den största renoveringen i Gallerians 42-åriga historia och helt klart är det om ett år. Men vi ville bjuda på en smygöppning i samband med att ett av de nya husen snart är redo att ta emot nya hyresgäster, säger Henriette Johansson, marknadsområdeschef på AMF Fastigheter.

Under en pressvisning på tisdagsförmiddagen visade hon runt bland det som länge varit en dammig byggarbetsplats, men som sakta men säkert förvandlas till tjusiga butiksgångar med Bohusgranit och nya intressanta varumärken att addera till Gallerians ungefär 80 övriga butiker.
 

Viktor Lundqvist, vd och medgrundare, och Carolin Solskär, innovation manager, från Nordic Tech House.

När den klassiska handelsplatsen snart nyöppnas har ytterligare tio tusen kvadratmeter yta lagts till till de 29 000 kvadrat som möter besökarna i dag.

Bland de nya hyresgästerna utmärker sig Nordic Tech House, som kommer att öppna en form av retail-labb/butik.

Viktor Lundqvist är vd och medgrundare:

– Vi kommer från e-handeln och lägger stort fokus på digital tillväxt. Vi kommer att jobba med en handfull varumärken som vi sedan kan följa i realtid. Vad kunderna handlar, hur och när de gör det och så vidare och så vidare.

Satsningen har, menar Viktor Lundqvist, likheter med AMF Fastigheters new retail-satsning The Lobby, på Regeringsgatan i Stockholm.

Mixen av varumärken kommer dock att vara mer begränsad hos Nordic Tech House.

– Det känns fantastiskt att komma på plats och bli en del av det techkluster som finns i det här området. Vår dörr är öppen och vi hoppas kunna samarbeta med de övriga butikerna och retailers som finns i Gallerian, säger Viktor Lundqvist.

Bildspel: Smygkika på ombyggnaden av Gallerian.
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...