Foto: Shutterstock

OKQ8 utmanar matbutikerna – genom samarbete med Foodora: ”Löser behov”

OKQ8 utmanar dagligvaruhandeln. Nu börjar drivmedelsjätten att leverera livsmedel inom en timme – med Foodora. ”Tillsammans löser vi behov som det nya kundbehovet har skapat”, säger Foodoras vd Hans Skruvfors.
Annons:
Text: Pontus Edman
Annons:

E-handeln med dagligvaror har tagit rejäl fart under pandemin. Men det är många som vill vara med och dela på kakan. Nu ger sig drivmedelsjätten OKQ8 in i kampen om matkronorna på nätet.

I ett samarbete med Foodora ska de leverera dagligvaror till kunderna i expressfart.

Testet sker initialt från två butiker i Stockholmsområdet, men kan mycket väl växa.

– Mottagandet av Q-handel (Quick commerce, reds anm) inom e-handeln har tagits emot med öppna armar, säger Hans Skruvfors.

Leveranserna från butikerna ska vara hos kunden inom en timme efter att beställningen är lagd.

– Vi har en tradition av att underlätta för människor i rörelse, tillsammans med foodora vill vi göra det enkelt att klicka hem mat, dryck och snacks som levereras till kunden – snabbt och effektivt, säger OKQ8:s kommunikationschef Karin Hellgren.

Foodora har utvecklat sin verksamhet från att bara leverera restaurangmat till att också sköta expressleveranser från butiker.

– Butikerna har haft det tufft länge med e-handeln och butiksdöden. Det här är ett sätt att också väcka liv i butikerna igen när de blir en del av en e-handelslösning, har Hans Skruvfors tidigare sagt till Market.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...