Ökat tryck online var Kronans recept för tillväxt: ”Börjar hitta rätt formel”

Kraftig tillväxt online ledde till ökad försäljning totalt sett för Kronans Apotek under fjolåret. ”Vi har jobbat hårt för att möta kundernas behov”, säger vd Anders Torell.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Kronans Apotek omsatte 8 186 miljoner kronor under fjolåret, en tillväxt med 3,1 procent jämfört med 2019. 

Det främsta skälet till lyftet är en kraftig tillväxt online på 85 procent. I ett pressmeddelande skriver bolaget att det haft en bättre tillväxt än marknaden i genomsnitt på sin e-handel och därmed tagit marknadsandelar online. 

Bara under det fjärde kvartalet landade den på 107 procent. 

– Att vi har växt mer än marknaden online med en starkt förbättrad lönsamhet och en signifikant högre kundnöjdhet, är ett bevis på att vi börjar hitta rätt formel för hållbar tillväxt, säger Anders Torell. 

Försäljningen online passerade en halv miljard under fjolåret och stod för 6,6 procent av den totala omsättningen, motsvarande siffra 2019 var 3,7. 

Kronansapotek.se hade 25 miljoner besökare under 2020 och bland dem fanns många äldre som gjorde sina första onlineköp. 

– Det goda resultatet beror till stor del på att våra medarbetare har kunnat hantera de svåra situationerna som uppstått under pandemin så bra. Vi har jobbat hårt för att möta kundernas behov i både fysiska och digitala kanaler och det har vi lyckats väldigt bra med, säger Anders Torell. 

Undersökningar som kedjan genomfört visar att kunderna blivit nöjdare, både i butik och online. 

– Vi inleder 2021 med både nöjdare kunder och medarbetare. Det ska vi nu försöka bygga vidare på. Främst handlar det om att fortsätta utvecklas med våra kunder och ta tillvara på den fördel som kombinationen fysiska apotek och digitala kanaler innebär, avslutar Anders Torell.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...