Foto: Vendela Kjerner

Ökad omsättning men försämrat resultat för Pressbyråns ägare

Reitan Convenience, som bland annat driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige, ökade omsättningen förra året. Däremot försämrades resultatet.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Våra köpmän gör ett fantastiskt jobb med att betjäna 400 miljoenr kunder i våra 2 200 butiker. Vi fortsätter arbetet med att ställa om butikerna från traditionella kiosker till moderna convenience-butiker, säger vd Johannes Sangnes i en kommentar.

Omsättningen steg från 15,9 miljarder norska kronor 2017 till 16,1 miljarder norska kronor i fjol.

– 2018 öppnade vi 50 nya butiker, speciellt utformade för att möta kundernas behov och förväntningar, säger Johannes Sangnes.

Förutom i Sverige finns Reitan Convenience på ytterligare sex marknader med varumärken som Narvesen, Pressbyrån, 7-Elven och R-kiosk.

Under året har koncernen även tagit över driften av den baltiska kedjan Caffeine.

Samtidigt som omsättningen ökade så försämrades resultatet. Rörelseresutlatet sjönk från 569 miljoner norska kronor 2017 till 409 miljoner norska kronor i fjol.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...