Nytt succékvartal för byggjätten online: ”På god väg att nå vårt etappmål”

BGH Group växte kraftigt under det tredje kvartalet. ”Konsumenternas intresse för att handla online och förbättra och försköna sina hem har förblivit på en hög nivå”, säger vd och koncernchef Adam Schatz.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

BHG Group (tidigare Bygghemma Group) omsatte 2 290 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en tillväxt på 39,7 procent.

Organiskt växte gruppen med 32,3 procent.

– Som vi tidigare rapporterat hade de förändrade kundbeteenden som följde i kölvattnet av coronapandemin en exceptionell effekt på efterfrågan under årets andra kvartal. Det är tydligt att många av de underliggande drivkrafterna hade effekt även under årets tredje kvartal, säger Adam Schatz i en kommentar.

Han konstaterar att konsumenternas intresse för att handla online och förbättra samt försköna sina hem förblivit på en hög nivå.

Som en följd av den fina utvecklingen levererar koncernen ett rörelseresultat på 183,2 miljoner, en förbättring med 111 miljoner kronor.

Adam Schatz ser goda möjligheter för BHG Group att fortsätta växa.

– Med en rullande nettoomsättning de senaste tolv månaderna på 8,3 miljarder kronor – och mot bakgrund av den fortsatta växtkraften i vår marknad – är vi på god väg att nå vårt etappmål om att omsätta tio miljarder kronor, konstaterar han.

Under kvartalet har e-handlaren Sleepo förvärvats, vilket förstärker gruppens inom segmentet möbler och heminredning. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...