Nytt styrkebesked från Elgiganten – redovisar kraftig tillväxt under första halvåret

Elgiganten fortsätter att leverera. Under första halvåret på räkenskapsåret har försäljningen ökat med nästan tretton procent och kedjan ser en kraftig tillväxt online.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Från maj till och med oktober ökar vi försäljningen med 12,7 procent. Vår framgång beror framför allt på vårt långsiktiga fokus. Vår framgång beror framför allt på vårt långsiktiga fokus på kunden som nu börjar ge tydliga resultat i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet, säger vd Niclas Eriksson i en kommentar.

Elgiganten växer i alla kanaler, men e-handeln sticker ut. Där ser kedjan en tillväxt på 34 procent.

– Det sker däremot inte på bekostnad av försäljning i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan ökad e-handel och ökad försäljning i varuhusen.

Niclas Eriksson säger att köpprocessen oftast inleds digitalt men att den sedan slutförs i varuhuset.

Elgiganten ser också en fortsatt ökning för click and collect, där kunderna väljer att hämta onlinebeställningar i butik.

Två nya fullstora varuhus har etablerats under perioden, ett i Ulricehamn och ett i Trollhättan, och tre nya Phone house-butiker har öppnats, i Hässleholm (Mellby), Uppsala (Gränby) och Stockholm (PK-huset).

Dessutom har 58 Phone House i gallerior och stadskärnor byggts om under hösten.

– Den fysiska närheten till kunderna är oerhört viktigt och vi ser hela tiden över möjligheten att förenkla och förbättra  kundupplevelsen i våra varuhus. Våra butiker i stadskärnor och gallerior har ökat tillgängligheten för kunderna radikalt och redovisar en fantastiskt utveckling, säger Niclas Eriksson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...