Foto: Agneta Renmark

Nytt styrkebesked av största Ica-butikerna – växte kraftigt trots negativ kalendereffekt

Ica Maxi fortsätter att imponera hos Ica. Februari innebar ett nytt lyft för profilen. Däremot sjönk försäljningen för Ica Supermarket.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica Gruppens siffror visar att Ica-butikernas försäljning steg med 1,9 procent i februari – sista månaden innan coronapandemin slog till för drygt ett år sedan.

Den låga tillväxttakten förklaras framför allt av en negativ kalendereffekt som beräknas uppgå till 3,6 procent på grund av skottdagen 2020.

Ica Maxi kom upp i 9,2 procent i januari och följde upp det med 5,2 procent i februari. Däremot backade Ica Supermarkets totala försäljning med en procent förra månaden. Så här gick det för de fyra profilerna (jämförbara butiker inom parentes):

  • Ica Maxi: 5,2 procent (4,3 procent).
  • Ica Kvantum: 1,4 procent (1,5 procent)
  • Ica Supermarket: -1,0 procent (-1,1 procent)
  • Ica Nära: 1,5 procent (3,2 procent)
  • Totalt: 1,9 procent (1,9 procent)

Svensk Dagligvaruhandel presenterar sitt index för februarI onsdag 17 mars.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...