Nytt rekordår för Bubbleroom  – som vill växa utanför Norden: ”Stora framgångar”

Bubbleroom nådde nya rekordhöjder under 2018. Omsättningen ökade med drygt 50 procent. Nu vill e-handlaren expandera till fler marknader. ”Vi ska göra en marknadsanalys under första kvartalet”, säger vd Ville Kangasmuukko.
Text: Daniel Norman
Annons:

Under 2017 ökade Bubbleroom försäljningen med 50 procent.

Den bedriften lyckades e-handlaren göra om 2018, trots tuffa jämförelsetal.

– Det var ett fantastiskt år. För andra året i rad har vi en försäljningstillväxt på runt 50 procent, säger Ville Kangasmuukko till Market.

Bokslutet är inte klart. Han tippar att omsättningen för 2018 kommer att landa runt 330 miljoner kronor.

Ville Kangasmuukko ser flera förklaringar till den fortsatta tillväxten.

– En är inget nytt egentligen. Vi har ett nischat sortiment och har en ledande position inom det segmentet. Medan andra modeaktörer försöker täcka hela modespektrumet fokuserar vi på klassiskt glamoröst festmode.

Bubbleroom har under året jobbat för att förstärka sitt erbjudande men också gjort insatser för att öka trafiken till sajten.

– Vi har jobbat med kundupplevelsen. I våras sjösatte vi en ny sajt som är fullt responsiv, berättar Ville Kangasmuukko.

– Sedan måste jag lyfta fram medarbetarna. Vi har ett starkt team som jobbar här.

Där tror han att den kultur som finns inom företaget, där medarbetarna får ta mycket eget, ansvar spelar roll.

– Vi har en stark organisation. För två år sedan hade vi 20 anställda, i dag är vi 50. Vi får ut medarbetarnas fulla potential på ett bra sätt.

2017 nådde Bubbleroom en vinstmarginal på fem procent. För 2018 tror Ville Kangasmuukko att den kan bli något lägre på grund av de investeringar som gjorts i tillväxt.

– Det är lite för tidigt att säga var resultatet blir. Vi hoppas och tror att bolaget fortsatt kommer att vara lönsamt. Men vinstmarginalen kan nog hamna en bit under fem procent.

Förutom investeringarna i den nya sajten har Bubbleroom också satsat på en ny logistikpartner och gjort en lagerflytt under 2018.

Och satsningarna fortsätter under 2019.

– Vi har ingen app men det kan bli så att vi lanserar en i slutet av året. Det skulle stärka kundupplevelsen, säger Ville Kangasmuukko.

Under våren kommer Bubbleroom att utöka sin satsning på kläder och accessoarer för bröllop genom att skapa en särskild avdelning för det på sajten.

– Vi kommer att lansera ett eget nytt varumärke inom den kategorin, säger Ville Kangasmuukko.

Dessutom kan 2019 bli året då Bubbleroom expanderar utanför Norden.

– Vi har nått stora framgångar och nu ska vi se över en eventuell expansion.

Vilket eller vilka länder som är aktuella kan han inte säga i dag. En marknadsanaly ska genomföras under det första kvartalet.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...