Foto: Daniel Norman

Nytt försäljningsrekord under Black Friday – trots att färre handlade

Försäljningen under Black Friday ökade med fem procent, visar nya siffror från Postnord. ”Andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Försäljningen under Black Friday nådde nya höjder.

Omsättningen landade på 7,1 miljarder kronor, en ökning med fem procent från förra året eller 300 miljoner mätt i kronor.

Det visar en undersökning som Postnord gjort.

– Inför årets Black Friday diskuterades mycket vilken tendens som skulle segra, mottrenden mot överkonsumtion eller de senaste årens tillväxt, säger Carl-Fredrik Teder.

Var tredje svensk, 33 procent, handlade något under dagen och fler än hälften av dem gjorde sina inköp på nätet. De som handlade spenderade i genomsnitt 2 980 kronor.

– Vi kan konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar. Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året, säger Carl-Fredrik Teder.

Det svenskarna fyndade mest under Black Friday var kläder, hemelektronik, skönhet/hälsa och media.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...