Nytänkande som lyfter hela branschen – de kan bli Årets retailkoncept

Årets butikskoncept har blivit Årets retailkoncept inför Retail Awards. Det för att bättre spegla förändringarna i branschen. Clas Ohlson Lab Store, Samsung Experience Store och Nordiska Galleriet gör upp om priset.
Text: Daniel Norman
Annons:

Årets retailkoncept ska visa på ett nytänkande som inte bara lyfter butiken utan också utvecklar hela branschen.

Det är en butik, butikskedja eller annat företag som har skapat nya och smarta lösningar som berör butiksdesign, butikskommunikation, inredning och omnikanalupplevelser.

Årets finalister är Clas Ohlson Lab Store, Samsung Experience Store och Nordiska Galleriet.

Här berättar de mer om sig själva:

 

Fredrik Uhrbom, Sverigechef för Clas Ohlson, om...

…idén bakom Clas Ohlson Lab Store:
– Först och främst ville vi skapa vår egen experimentverkstad. Vidare ville vi ha möjligheten att exponera vårt sortiment på ett annat sätt. Ett annat viktigt internt syfte var att få fler medarbetare att komma närmare kunderna genom att förena vårt nya Sverigekontor med vår Lab Store och kunna använda den som en arena för olika typer av event.

…hur konceptet tagits emot:
– Många är förvånade när de upptäcker nya delar i vårt sortiment just tack vare att det presenteras på ett lite annorlunda sätt. Sedan har vi fått mycket beröm för vårt kundomhändertagande.

…om köpbeteendet kontra en vanlig Clas Ohlson:
– Det vi tydligt märker är att sättet vi byggt butiken på verkligen inspirerar kunderna och att detta leder till ökad försäljning. Kunderna ser hur produkterna kan vara smarta problemlösare i hemmet tack vare sättet de presenteras på.

 

Hallå där Henrik Slotte, Retail Marketing Manager hos Samsung

Vad är tanken bakom Samsung Experience Store?
– Vi vill komma närmare våra kunder och visa upp Samsungs bredd. Ett område som är viktigt för oss är inspiration där vi har gjort det möjligt för våra besökare att konkret uppleva våra produkter. Samtidigt vill vi tydligare ta hand om våra kunder genom att erbjuda service där våra rådgivare direkt kan hjälpa till.

Hur har konceptet tagits emot av kunderna?
– Våra mätningar visar att besökarna är väldigt nöjda.

Ett av syftena var att öka varumärkeskännedomen, har ni åstadkommit det?
– Att ha en stående plats på en av Stockholms mest trafikerade gator, haft möjlighet att skapa pop up-utställning utanför butiken, ha väldigt nöjda besökare och gjort spännande aktiviteter så har vårt nya butikskoncept blivit en naturlig byggsten i vårt arbete att öka varumärkeskännedom.

 

Tre frågor till Rickard Liljeros, Head of Product på Nordiska Galleriet

Med ert koncept vill ni utmana idén om hur en traditionell möbelbutik ska se ut, på vilket sätt?
– När du besöker oss möts du av en upplevelse för alla sinnen. Vi har skapat miljöer som utmanar de klassiska inredningstrenderna. Vi vill testa gränserna och inspirera våra kunder. Vi anser att framtiden inom fysisk retail är att ge besökaren en upplevelse utöver det vanliga.

Vilken är den största styrkan i konceptet?
– Att du kan besöka oss och uppleva ny utmanande design tillsammans med klassiker från ledande varumärken. Efter bara två år har vi redan introducerat ett tio-tal nya internationella varumärken exklusivt på den svenska marknaden.

Vilka är de största utmaningarna med att utveckla konceptet för ett 100 år gammalt varumärke?
– Att behålla och hedra vårt arv samtidigt som vi vill utmana det som varit. Att hitta den perfekta balansen mellan det klassiska och det nytänkande. En utmaning som vi måste ta hänsyn till i vårt sortiment, i hur vårt varumärke utvecklas och hur vår organisation drivs.

Läs mer om Retail Awards och juryns motiveringar här!

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...