Nytänkande e-handlare gör upp om priset: ”Ger fortsatt bränsle”

Nytänkande och professionalism är viktiga egenskaper hos den som blir Årets e-handel vid Retail Awards. Skincity, Care of Carl och Ideal of Sweden är finalister i kategorin.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Den som vinner pris som Årest e-handel vid Retail Awards ska visa på en framgångsrik, säker och kundvändlig handel som utnyttjar elektroniska kanalers fulla potential.

Nytänkande och professionalism är viktiga egenskaper.

Finalister i kategorin är Skincity, Care of Carl och Ideal of Sweden. Här berättar de mer om sig själva:

Annica Forsgren Kjellman, medgrundare Skincity, om…

… att vara finalist.
– Är det sant? Vad roligt! Tack för att vi nått så långt.

… vad som har tagit Skincity till bolagets nuvarande position.
– Det är så många saker. Men extremt viktigt, när vi har växt så snabbt, är att vi hela tiden har haft superstrikt fokus på det som är vår nisch och affärsidé. Vi pratar om oss själva som en hudvårdsklinik online och det konceptet har alla hos oss alltid top of mind oavsett om det handlar om marknadsfrågor, kundrelationer eller logistik. Det är lätt hänt att titta på en massa nya funktioner och varumärken på marknaden som kan distrahera oss från att hålla vår egen kurs. Men vi kapar alla saker som inte tillför värde för kunden.

… nästa steg i er resa.
– Det är att uppgradera hela vårt serviceutbud för att komma ännu närmare kunden. All vår försäljning är en konsekvens av vad våra hudterapeuter gör i kontakten med kunderna. Därför arbetar vi nu extremt målinriktat för att bli ännu mer träffsäkra i att erbjuda kunderna det som de vill ha, när de vill ha det och på det sätt de vill ha det.  Efter vår framgångsrika lansering i Storbritannien siktar vi dessutom på att kliva in på ytterligare marknader.

 

Hallå där, Henning Källqvist, vd för Care of Carl

Hur känns det att vara finalist i kategorin Årets e-handel?
– Det känns väldigt roligt och det är ett kvitto på att det vi gör fungerar och att våra kunder blir nöjda. Att vara i final ger oss också fortsatt bränsle att bli ännu bättre.

Vad tror du har tagit er till finalplatsen?
– Att vi har ett starkt erbjudande och en tro på det vi gör. Personlig service och enkelhet är det som genomsyrar hela vår verksamhet och jag vill tro att vi lyckas förmedla detta från första besöket till att paketet är uthämtat.

Vad är den största utmaningen med att sälja herrkläder på nätet?
– En av alla utmaningar är givetvis att kunna förmedla samma typ av känsla och service man kan få i den fysiska handeln. Eftersom kunden inte kan känna på produkten innan köp ställer det höga krav på att vi har extra bra bilder, texter och en kundrådgivning som kan hjälpa kunden i alla led.

 

Tre frågor till Joachim Lindström, vd för Ideal Of Sweden

Hur känns det att vara finalist i Retail Awards?
– Det är alltid superkul att bli uppmärksammad för det vi gör –¬ och det är ett kvitto på att vi gör rätt saker.

Ni har mutat in området med ”fashion tech”. Varför köper folk en designad laddkabel?
– Vi tycker att hela tech-industrin borde tänka mer inredning. Det här är saker som används i hemmen men branschen har varit långsam att svänga om. Varför ser till exempel en tv ut som den gör? Det finns några aktörer som börjar gå åt mode- och inredningshållet men det finns inget varumärke som står för det som vi gör.

Förra året omsatte ni 430 miljoner kronor och i år beräknas ni landa på över 900 miljoner. Vad ligger bakom er snabba tillväxt?
– Förutom produkterna har vi en bra marknadsföring, dels med betald annonsering i  sociala medier men också med influencers. Vi är idag cirka 25 personer som jobbar med influencers. Samtidigt siktar vi på att öppna sex–sju butiker i Sverige i år. Det är viktigt att även finnas i den fysiska världen.

Läs mer om Retail Awards och juryns motiveringar här!

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...