Nya XXL-chefen: ”Kommer att bli intensivt”

Andreas Stenman lämnar Rusta för att bli Sverigechef för XXL. ”De som inte har de lägsta priserna och kontroll på sina kostnader kommer att få det tufft”, säger han till Market.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Han går från ett lågpriskoncept till ett annat. Efter 1,5 år som försäljningschef på Rusta blir Andreas Stenman chef för XXL i Sverige i september.

Han tar över rollen efter Marcus Wibergh som har varit drivande i den norska sportkedjans etablering i Sverige sedan 2010.

– XXL är ett oerhört spännande bolag med en stark affärsidé. Detta i kombination med mitt brinnande intresse för träning gör den här tjänsten väldigt intressant, säger Andreas Stenman.

Kedjan har växt starkt under sin tid i Sverige och han anser att det finns bra förutsättningar att fortsätta ta marknadsandelar.

– Jag förväntar mig att det kommer bli intensivt och utmanande men framförallt väldigt roligt.

Vilka utmaningar ser du i sporthandeln?
– I och med digitaliseringen har konsumentbeteendet drastiskt förändrats vilket så klart får effekter i hela retailbranschen. Utmaningen är att anpassa sig till det nya beteendet och skapa en köpupplevelse som är inspirerande och relevant oavsett kanal. Konkurrensen i sportbranschen blir också hårdare och de som inte har de lägsta priserna och kontroll på sina kostnader kommer att få det tufft.

Hur sportig är du själv?
– Jag har alltid varit väldigt träningsintresserad och har tränat allt från fotboll till thai/kickboxning samtidigt som jag gärna åker snowboard och längdskidor. Att träna och vara ute i naturen ger mig energi och gör mig glad så det är en viktig del av mitt liv.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...