Nya siffror för medieinvesteringarna: Rekordnivå för digitalt

Rekord för digitala kanaler – och en detaljhandelsdriven överraskning från kvällspress. Det visar siffrorna för januari från Mediebyråbarometern. ”Trots en nedgång en av de starkaste januarimånaderna”, säger vd Staffan Slörner.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Medieinvesteringarna minskade under årets första månad med 2,6 procent, jämfört med samma period föregående år. Trots detta kan januari 2019 ses som en stark månad då nivån är en av de högsta för perioden någonsin.

Det visar statistik från Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Månadens stora vinnare: Kvällspress, som ökade med 13,8 procent.

De digitala kanalerna ökade med 6,2 procent i januari och står nu för nästan 40 procent av de totala medieköpen från mediebyråerna, den högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia.

– Den starka konjunkturen för medieinvesteringarna håller i sig. Kvällspress var den mediekategori som ökade mest under årets första månad och har även visat sig stark i januari tidigare år, sannolikt beroende på utförsäljningar och reor från detaljister, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...