Nya siffror: Cyber Monday knappar in på sin mer berömda släkting

Medan Black Friday får stor publicitet hamnar Cyber Monday ofta i skuggan. Men faktum är att försäljningen ökade mer under måndagen, visar färska siffror från Klarna.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Black Friday är fortfarande ohotad som årets största shoppingdag. Men  försprånget gentemot dagarna före och efter den stora shoppingfesten minskar.

Enligt statistik från betalföretaget Klarna, som beräknas hantera ungefär hälften av transaktionerna inom svensk e-handel, ökade transaktionsvolymerna på nätet med 14 procent under årets Black Friday jämfört med i fjol.

Under Cyber Monday däremot, ökade transaktionsvolymerna på nätet med hela 27 procent i år, visar Klarnas mätning. Och sett till hela Black Week (måndag till och med söndag Black Fridy inräknat) ökade försäljningsvolymen med 30 procent.

– Man kan tänka sig att många konsumenter passade på att handla under den sista dagen som de förväntar sig erbjudanden och stora prisreduceringar inför den kommande julhandeln, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

De kategorier som ökade mest jämfört med i fjol var hemelektronik som ökade 29 procent, sport och fritid (28) procent samt barnprodukter (24 procent), visar Klarnas mätning. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...