Nya produktkategorier bakom Footways tillväxt: ”Utmanande marknad”

Footway tillväxt under första kvartalet var 106 procent. Nya produktkategorier som en följd av bolagets förvärv är det främsta skälet till det kraftiga lyftet. Pandemin gör att försäljningen av skor går trögt.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Footway omsatte 341,1 miljoner kronor under det första kvartalet, en tillväxt på 105,6 procent. 

Huvuddelen av det, 94,6 procent, kan härledas till att nya produktkategorier lanserats på plattformen efter förvärv. 

Expansion till nya marknader har också bidragit till tillväxten. 

Generellt sätt har försäljningen av skor gått tungt. 

– Under kvartalet har Europa tvingats hantera en tredje våg av Covid-19, vilket inneburit en fortsatt utmanande marknadssituation för skor och mode. Inom vissa skokategorier är efterfrågan nästintill obefintlig. Den låga efterfrågan påverkar försäljningen negativt så länge pandemin orsakar restriktioner i människors vardag. Vår sammantagna försäljning av skor under kvartalet har dock varit oförändrad år över år, säger vd Daniel Mühlbach i en kommentar. 

I november 2020 lanserades Footways multistoreplattform. 

– Vi ser hur den utvecklas enligt plan med större mängder data som skapar förutsättningar för lönsam tillväxt framåt. Vårt fokus för 2021 är att fortsätta utveckla plattformens funktionalitet och bredd, där målet är att lansera ytterligare fem till tio butiker. För varje ny butik blir skalbarheten tydligare tack vare ett gemensamt backend som möjliggör snabb lansering på många marknader samtidigt säger Daniel Mühlbach. 

Koncernen har fortsatt att öka sin lagerkapacitet för att möta tillväxten på plattformen. 

– Vårt fokus för 2021 är att fortsätta utveckla plattformens funktionalitet och bredd, där målet är att lansera ytterligare fem till tio butiker. För varje ny butik blir skalbarheten tydligare tack vare ett gemensamt backend som möjliggör snabb lansering på många marknader samtidigt, säger Daniel Mühlbach. 

Under våren kommer bland annat en butik fokuserad på den heta sporten padel att lanseras. 

– När vi fortsätter expandera tittar vi nu särskilt efter globala varumärken samt ser också
möjligheter att på sikt kunna lägga till externa butiker i plattformen. För att skapa förutsättningar att nå dit har vi under första kvartalet skapat ett store support-team, vars uppgift är att stötta alla nischade butiker med varumärkesbyggande innehåll och unika skyltfönster. 

Rörelseförlusten mer än fördubblades under kvartalet, från sex miljoner i fjol till tretton miljoner i år. 

Det försämrade resultat beror på ökade rörliga kostnader för frakt och marknadsföring samt den svaga utvecklingen för flera produktkategorier ligger bakom det, skriver Footway i bokslutet. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...