Foto: Vendela Kjerner

Nya butiker räddade XXL i Sverige: ”Instabil och prisfokuserad marknad”

XXL tappade försäljning under det tredje kvartalet. I Sverige räddades kedjan av nya butiker, den jämförbara försäljningen sjönk med 1,8 procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

”Resultatet i tredje kvartalet är en besvikelse drivet av fortsatt negativ jämförbar försäljning”, skriver styrelsen för XXL i en kommentar.

XXL omsatte 2,473 miljarder norska kronor under det tredje kvartalet, ett tapp med en procent.

Mätt i jämförbara enheter sjönk försäljningen med fyra procent.

Online sjönk omsättningen med 0,2 procent till 360 miljoner norska kronor. Kedjan mötte tuffa jämförelsetal. Tredje kvartalet 2018 ökade försäljningen på nätet med 40 procent. E-handeln utgör nu 14,6 procent av kedjans totala omsättning. 

På den norska marknaden sjönk omsättningen med 8,6 procent till 1,112 miljarder norska kronor. Den jämförbara försäljningen sjönk med 10,2 procent.

Styrelsen skriver att den norska marknaden är väldigt kampanjdriven, där konkurrensen framför allt kommer från renodlade nätaktörer.

I Sverige ökade omsättningen med 1,6 procent till 736 miljoner norska kronor under tredje kvartalet. Det tack vare nya butiker, den jämförbara försäljningen sjönk med 1,8 procent.

”Den svenska marknaden för sporthandel fortsätter att vara instabil och prisfokuserad med mycket kampanjer”, skriver styrelsen.

I Finland däremot växte XXL med 10,4 procent och omsatte 492miljoner norska kronor under tredje kvartalet.

Den jämförbara försäljningen steg med 5,4 procent.

”XXL forsätter att ta marknadsandelar”, skriver styrelsen.

I Danmark sjönk omsättningen med hela 47,1 procent till 10 miljoner norska kronor. Där har kedjan dragit ned på kampanjverksamheten för att sänka kostnaderna.

I Österrike omsatte XXl 123 miljoner norska kronor, en tillväxt med 21,2 procent. Det var främst drivet av nya butiker och en växande e-handel. Den jämförbara försäljningen sjönk med tio procent.

Rörelseresultatet sjönk, från 143 miljoner norska kronor tredje kvartalet i fjol till 94 miljoner norska kronor i år.

Den negativa försäljningsutvecklingen ligger bakom tappet.

Som Market berättat tidigare ska XXL genomföra en nyemission om 400 miljoner norska kronor för att få ta in mer kapital.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...