Nya årsrapporten: Media Markt tappar försäljning och redovisar jätteförlust

Media Markt fortsätter att blöda ekonomiskt i Sverige med ett resultat- och försäljningstapp under det förra verksamhetsåret. Det visar kedjans årsredovisning.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Media Markt fortsätter vara hårt pressat ekonomiskt.

Kedjan visar, enligt rapporterna som lämnats in till Bolagsverket, ett minusresultat på 301 miljoner kronor för det brutna verksamhetsåret 2016/2017 som avslutades den 30 september.

Det är drygt 50 miljoner sämre än föregående år.

Media Markts omsättning under verksamhetsåret landade på 4,6 miljarder kronor, ett försäljningstapp på nästan tre procent.

Kedjans omnikanalstrategi är en positiv del i redovisningen och Media Markts e-handel fortsätter växa kraftigt. Kedjans onlinehandel omsatte under verksamhetsåret drygt 400 miljoner kronor, en försäljningstillväxt på 37 procent, en ökning från föregående års ökningstakt på drygt 28 procent.

Media Markt kommunicerar själva det ”operativa resultatet” enligt koncernens redovisningsmetod (IFRS). Det visar en förlust på 210 miljoner kronor.

– Vi ser 2017 som ett stabiliseringsår och är väldigt nöjda med att det operativa resultatet i stort sett ligger på samma nivå som året innan, kommenterar vd Per Kaufmann.

Fakta/Media Markts redovisning

  • Media Markt rapporterar till Bolagsverket med redovisningsstandarden Local GAAP (Generally Accepted Accounting Principles, ”god redovisningssed”).
  • Brutet räkenskapsår som avslutas den 30 september.
  • Media Markt föredrar att kommunicera enligt koncernens redovisningsmetod, IFRS (International Financial Reporting Standards, ”god redovisningssed” för noterade bolag inom EU, men även i många länder utanför EU och i USA.
    – Detta reflekterar det underliggande resultatet bättre och mer rättvist, säger vd Per Kaufmann.
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...