Foto: Kalle von Hausswolff

Ny vändning för importkostnad för e-handlare: Postnord har rätt att ta ut hanteringsavgift

Postnord har kritiserats hårt för en ”importavgift” på svenska e-handlares utlandsreturer. Nu tar utvecklingen en ny vändning. ”Avgiften är korrekt och den tillkommer för det jobb vi gör när vi tar hand om varorna”, säger Henrik Ishihara, på Postnords presstjänst.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

I tisdags kunde Market berätta om hur Postnord tog tillbaka kravet på den importavgift som flera svenska e-handlare tvingats betala för varor som kommit i retur från utländska kunder.

”Vi har gjort fel – företag ska inte betala för returer”, var andemeningen från Postnord.

Nu svänger historien igen – för Postnord ska ta betalt i samband med returer som kommer till Sverige utifrån EU:s tullunion.

Men det handlar om en hanteringsavgift – som är lika hög oavsett värdet på försändelsen.

Henrik Ishihara på Postnords presstjänst förklarar:

– När ett företag, som Meadow i Malmö, tar emot en retur från en kund utanför EU måste vi säkerställa dels att det är fråga om en retur och dels att mottagaren har rätt slippa moms och tull på varan. Det görs genom att vi granskar det mottagande företagets exporthandling. När det är säkerställt att det är en returfrakt som det inte ska utgå moms och tull på skickar vi returen tillbaka till företaget ifråga, säger Henrik Ishihara.

Den processen är, enligt Henrik Ishihara, manuell och tidskrävande. Därför tas en avgift på 220 kronor plus moms ut. En avgift Postnord har rätt att ta ut enligt de postala regelverken.

–Vi har full förståelse för att e-handlare, och framförallt mindre e-handlare som Meadow, kan uppfatta den här avgiften som oproportionell om värdet på returen är lågt, men det är en konsekvens att vi måste upprätta momsdeklaration på alla kommersiella försändelser som anländer till Sverige utifrån EU:s tullunion, säger Henrik Ishihara.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...