Foto: Andreas Fransholm

Ny undersökning: Så vill konsumenterna att du hanterar nätreturer

Att kunna returnera varor till butik som köpts online är viktigt för konsumenterna. Drygt hälften av konsumenterna har utnyttjat möjligheten visar en ny undersökning.
Text: Daniel Norman
Annons:

12 000 konsumenter har svarat på frågor om sina shoppingvanor i en global undersökning som JDA Software och Centiro tagit fram. 

Den visar att konsumenterna gärna returnerar varor som de beställt online till den fysiska butiken. 

49 procent upper att de utnyttjat möjligheten. Hälften av dem anger att de gjort det för att det är smidigare och för att det är lättare at få tillbaka pengar eller få ett tillgodokvitto i butik. 

– Att antalet returer ökar beror på flera faktorer. Utöver att konsumenter beställer flera olika storlekar samtidigt, uppger även mer än en tredjedel att de lämnat tillbaka en produkt som de köpt online till en fysisk butik det senaste året för att den inte motsvarade förväntningarna, säger Lee Gill, vice vd för den grupp inom JDA som studerar globala handelstrender. 

I undersökningen säger 27 procent att de lämnade tillbaka varor för att de köpt flera storlekar eller varianter, 36 procent säger att det är för att varan inte levde upp till förväntningarna. 

Butiker som tar emot returer från e-handeln gynnas av det, visar undersökningen. 

– 71 procent av konsumenterna uppger att de ofta eller ibland köper ytterligare varor när de återlämnar saker till butikerna, vilket innebär att handlare som ofta erbjuder fler returalternativ faktiskt kan skapa merförsäljning, säger Lee Gill. 

Snabba och enklar returer är viktigt för konsumenterna. 81 procent uppger att de inte återvänder till en nätbutik där de haft en dålig upplevelse av det. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...