Foto: Shutterstock

Ny undersökning: Långa leveranstider kan avskräcka från köp

Läkemedel, mat och dryck vill kunden få hemma samma dag som onelinebeställningen läggs, annars är risken stor att köpet annulleras eller att lösningen istället blir fysisk handel.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Coronapandemin ger konsumenten nya handelsmönster – men också nytt agerande kring leveranstider. Det visar logistikaktören Best Transport i en ny undersökning bland konsumenter.

E-handeln ökar och kraven på snabba leveranser är stora. Konsumentenkraven på snabb leverans är extra höga kring vissa produkter. Enligt svenskarna är de viktigaste varorna att få hem samma dag som beställningen läggs läkemedel samt mat och dryck. Tålamodet att vänta är längre på fritids- och hobbyartiklar, skönhetsprodukter, hemelekronik och inredning och möbler.

Enligt undersökningen svarar drygt hälften att de någon gång avstått från ett köp helt och hållet på grund av leveranstiden. För fyra av tio går gränsen vid tio arbetsdagars leveranstid. Och om det skulle ta mer än två till fyra arbetsdagar skulle mer än var femte svensk istället vända sig till en fysisk butik.

– Allt mer sker på mottagarens, snarare än på avsändarens, villkor. Det blir allt tydligare att transport och logistik utgör samhällsnära tjänster som är viktiga för många, speciellt i tider som dessa. Kraven på, men även förtroendet för, transportaktörer ökar, säger Niklas Knight, VD, Best Transport.

Best Transports undersökning visar att Kronoberg och Stockholm är de län där flest personer skulle avstå från ett köp helt och hållet om leveranstiden vid en onlinebeställning överstiger tio arbetsdagar. I Kronoberg gäller det en majoritet av invånarna och i Stockholms län närmre hälften. På Gotland är acceptansen högre. Där hade endast 21 procent av invånarna avstått från köpet om leveranstiden överstigit tio arbetsdagar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...