Foto: Foto: Shutterstock

Ny undersökning: ”Försäljningen gick ner när det spelades julmusik”

Planerar du att boosta julförsäljningen med Bjällerklang och Hej tomtegubbar? Då ska du kanske tänka om. I en färsk undersökning sjönk omsättningen när kunderna fick lyssna på julmusik.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Julmusiken sänkte försäljningen

Snittkvitto

Med julmusik: 141 kr
Utan julmusik: 163 kr

Andel som köpte julvaror

Med julmusik: 24%
Utan julmusik: 40%

Undersökningen genomfördes i en livsmedelsbutik vid två olika tillfällen. Först gjordes en mätning när julmusik spelades i hela butiken och sedan en mätning när det var tyst i butiken. 

Källa: Tomtegubbar slår i glasen – en studie om julmusik i butik, Stockholm School of Economics

Det är Handelshögskolans retail management-program som har undersökt hur julmusiken påverkar kunderna genom att granska deras inköp och känslor efter ett butiksbesök.

Experimentet utfördes i en livsmedelsbutik i Stockholmsområdet.

– I försäljningssiffrorna såg vi tydligt att försäljningen gick ner när det spelades julmusik, säger Tove Karlén, som har gjort studien tillsammans med Beate Wik, Johanna Arenius, Isabelle Bjerlestam och Josefine Lindersson.

Den totala försäljningen i butiken sjönk med 14 procent när julmusik klingade ur högtalarna.

Dessutom mättes försäljningen av tio typiska julvaror, bland annat glögg, julmust och skumtomtar.

Här var nedgången ännu kraftigare: -39 procent.

– Vi hade trott att försäljningen skulle stiga, men det finns forskning som visar att vissa kunder tycker att det är manipulerande med julmusik och därför reagerar negativt, säger Tove Karlén.

Gladare kunder med tyst butik

Hur nöjd är du med dagens butiksbesök?
Med julmusik: 
5,68
Utan julmusik: 6,43

Hur energifylld känner du dig efter dagens besök?
Med julmusik:
4,07
Utan julmusik: 4,59

Hur är din känsla efter dagens besök? 
Med julmusik:
5,34
Utan julmusik: 5,93

Skala 1-7 där 1 står för negativ känsla, liet nöjd/energifylld och 7 står för positiv känsla, mycket nöjd/energifylld.

Tidigare studier har visat att instrumental musik i bakgrunden kan ha en positiv effekt vid nöjesshopping i och med att kunden då tenderar att stanna längre tid i butiken.

– Om det däremot spelas förgrundsmusik med sång så funkar det inte lika bra, särskilt inte vid uppgiftsorienterad handel, säger Tove Karlén.

Undersökningen visar sig också att musiken inte bara påverkar försäljningen. Den har också effekt på kundernas känslor.

– Vi såg flera signifikanta skillnader i vår enkätundersökning. Kunderna visade mer negativa känslor, hade lägre energinivå och var mindre nöjda med butiksbesöket när vi spelade julmusik i butiken, säger Tove Karlén.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...