Ny rapport: Svenska retailers missar att personanpassa näthandeln

Svenska konsumenter vill ha mer personligt anpassad kommunikation. Men det är få handlare som använder personanpassning vid näthandel. Det visar en ny rapport.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Under pandemin har konsumenterna velat ha allt mindre kontakt under sina köp. Samtidigt kräver de mer återkoppling från butiken när den fysiska handeln minskar och den digitala kontakten ökar.

Det visar den senaste rapporten från Dotdigital.

I rapporten jämförs de omnikanalbaserade marknadsföringsaktiviteterna hos 100 globala varumärken som är aktiva inom e-handel.

Analysen visar att 95 procent av svenska handlare använder välkomstprogram som skickar personligt anpassat innehåll till nya intressenter.

Samtidigt är det 71 procent som inte samlar in ytterligare kunddata i den här fasen.

Rapporten visar också att efterfrågan på personligt anpassad kommunikation har skjutit i höjden. Dotdigitals data visar dock att bara tio procent av svenska handlare använder personanpassning vid näthandel.

– Svenska varumärken har blivit bättre på att erbjuda relevanta distanshandelsupplevelser, men de flesta har ännu inte anammat en fullfjädrad kundcentrerad strategi. Enda sättet för varumärken att skapa en förstklassig kundupplevelse, som gynnar kunden och ökar försäljningen, är genom att kombinera kunddata med omnikanal- och användarupplevelser, säger Mark Jervis, marknadschef på Dotdigital, i en kommentar.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...