Ny rapport om svenskars matvanor: ”Prisets betydelse ökar markant”

Undersökningen Matrapporten 2017 visar att svenskarnas matvanor blivit mer komplexa. Här är de viktigaste resultaten, det mest motsägelsefulla – och vad svenskarna helst äter till vardags. ”Måltiden är under förändring.”
Text: Kalle Östgren
Annons:

För sjätte året presenterar kommunikationsbyrån Food & Friends Matrapporten, som kartlägger svenskarnas matvanor och beteenden utifrån svar från drygt tusen personer.

Resultatet visar att bilden av svenskarnas matvanor och matbeteenden blivit mycket mer svårtolkad.

Här är fem viktiga punkter från Matrapporten 2017:

  • Vegetariskt är en raket.
    Den vegetariska trenden ökar tydligt och vegetariskt har på kort tid blivit den trendigaste maten. Andelen som äter vegetariskt minst en gång i veckan går från 41 procent förra året till 44 procent i år. Detta leds av kvinnorna där 51 procent äter vegetariskt minst en gång i veckan, jämfört med 37 procent av männen.
  • Priset väger tyngre.
    Under flera år har priset tappat i betydelse som argument och kunderna har i stället prioriterat valuta för pengarna. Men i år har det faktiska prisets betydelse ökat markant, samtidigt som kvalitetskraven är fortsatt höga.
  • Komplexiteten ökar.
    I år framträder en ovanligt splittrad och motsägelsefull bild. Den konstanta ökningen av intresset för mat och dryck har planat ut, samtidigt som en stor andel anser att mat är så viktigt att vi bör lagstifta om hur vi ska äta. Intresset ökar för att handla råvaror med hög kvalitet samtidigt som fokus på pris går upp. Fler säger att de ska äta vegetariskt oftare, å andra sidan rapporterar Jordbruksverket att köttkonsumtionen ökar. Bilden är komplex och kräver tolkning.
  • Kunderna vill handla i olika butiker.
    En enda matbutik att handla i är tillräckligt för bara 12 procent av de svarande. Att handla i två eller tre butiker gör nästan sju av tio (68 procent), vilket tyder på att det görs storhandling och kompletteringshandling. Undersökningen säger dock inget om hur lojala kunderna är mot de olika kedjorna.
  • Kyckling är favoriten till vardags. 
    I topplistan över vad svenskarna äter till vardags har nya pastarätter klivit in, soppa har fallit ut och vegetariskt klättrar. I fjol petade kyckling med tillbehör ned spagetti med köttfärssås från förstaplatsen och kyckling toppar vardagslistan även i år.

– Området mat och dryck är under förändring med flera olika strömningar. Det är viktigt att göra rätt tolkningar och fortsätta gå på djupet med vad som verkligen händer i de olika undergrupperna, kommenterar Pontus Dahlström, projektledare på Food & Friends.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...