Ny rapport: Därför hemlighåller Gudrun Sjödén var kläderna tillverkas

Har kunden rätt att veta var plagget är tillverkat? Nja, tycker branschen. Minst öppna är Gekås och Gudrun Sjödén, visar en färsk undersökning från Fair Action.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Föreningen Fair Action har granskat nio svenska modeaktörer utifrån hur transparenta de är med information om var plaggen de säljer tillverkas.

Mest öppna är H&M, Lindex, Åhléns och RNB Retail and Brands, som alla anger detaljerad information om fabrikerna som tillverkar deras plagg. Även Ellos, Nelly.com och Kappahl kommer att publicera sådan information från och med nästa år.

I andra änden av spektrat hamnar lågprisaktören Gekås och modekedjan Gudrun Sjödén som varken redovisar var tillverkningen sker eller planerar att göra det. 

– Gudrun Sjödén och Gekås går mot strömmen. Trots en trend mot mer öppenhet i branschen gömmer sig de här två företagen envist i garderoben, säger Maria Sjödin, författare till rapporten på Fair Action.

Att vara öppen med var tillverkningen sker främjar arbetet med att förbättra arbetsvillkoren för arbetare i fabrikerna. Det gör att organisationer och fackföreningar i produktionsländerna kan kontakta företagen om anställda hos leverantörerna behandlas illa.
– Vår erfarenhet är att varken regeringen eller textilfabrikerna lyssnar på våra klagomål, men om vi kontaktar klädmärkena kan de ingripa", säger Babul Akhter, generalsekreterare för fackförbundet Bangladesh Garment and Industrial Workers Federation.

Gudrun Sjödén motiverar sitt beslut att hemlighålla informationen med att man vill hindra att mindre nogräknade företag kopierar deras design samt att företaget är med i nätverket Amfori/ BSCI som sköter kontrollen utifrån deras och nätverkets regelverk. 
Gekås å sin sida hävdar att kläder står för en förvånande liten del av omsättningen. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...