Nu törs Årets butik vara kaxiga: ”Ett kvitto på att vi faktiskt är bra”

Cityoptik hade skrivit ett inlägg och gratulerat en av sina konkurrenter till segern i Årets Butik. Förvåningen när de själva lästes upp som vinnare var därför stor. ”Vi blev helt chockade. Men ett stort glädjerus”, säger delägaren Åsa Wikström.
Annons:
Text: Pontus Edman
Annons:

Juryns motivering

”I hård konkurrens har Cityoptik bevarat sin unika och lönsamma position. Med ett lyhört kundbemötande delar medarbetarna med sig av både hjärta och kunskap. Det stora hjärtat återfinns också i CSR-arbetet. Med finess har Cityoptik lyckats skapa en trendig destination.”

Ja, det var faktiskt så att Cityoptik inte trodde på seger. Inte för att de inte har ”en bra butik, stor kunskap och ett ärligt erbjudande”, utan för att de var imponerade över sina medfinalister.

– Jag besökte Idyllien i förra veckan och var säkra på att de skulle vinna. De har ett fantastiskt koncept. Vi köpte med produkter därifrån som vi hade tagit bild på och skrivit grattis i ett inlägg på sociala medier. Vi skulle bara trycka på knappen, säger Åsa Wikström.

Men just det inlägget publicerades aldrig.

När vinnaren lästes upp, och Cityoptik tagit hem segern, utbröt jubel.

– Det var galen feststämning. Vi tycker själva att vi har en bra butik, men har inte vågat vara kaxiga och säga det rakt ut. Men det här är ett kvitto på att det vi gör faktiskt är bra.

Segern firades, som sig bör, med champagne.

– Vi hade avbokat alla kunder så vi kunde följa galan runt en dator. När vi sedan vann firade vi med alkoholfritt bubbel tillsammans med kunderna efter galan. Och på kvällen blev det löjrom och riktig champagne, säger Åsa Wikström.

Enligt juryn får Cityoptik priset för att de lyckats bevara en unik och lönsam position, att de jobbar lyhört mot kunderna och med hjärtat hjälper sina kunder att navigera rätt i glasögondjungeln.

Åsa Wikström är stolt över orden.

– Vi värdesätter ärlighet i allt vi gör. Det vi säger att vi kan, det kan vi väldigt bra. Men vi har heller inga problem att rekommendera andra om de kan göra någonting bättre än oss. Vi har alltid kundens bästa för ögonen.

Ni är Årets butik 2020. Hur ska ni utveckla verksamheten ytterligare?
– Vi ska vässa kundupplevelsen i provrummet, inte bara utveckla teknik utan titta på hela upplevelsen så att kunderna känner sig bekväma i en annars ganska medicinsk miljö. Sedan ska webbshoppen få lite kärlek. Så det finns alltid saker att slipa på, säger Åsa Wikström.

Det förskrivna inlägget på sociala medier, med en grattishälsning till Idyllien, publicerades som sagt aldrig.

I stället sände butiken ett euforiskt liveinlägg med jubel och feststämning. Från Cityoptik – Årets butik 2020.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...