Nu ska kedjornas kundklubbar granskas: ”Känslig information”

Datainspektionen sätter fokus på detaljhandeln. Det är kedjornas kundklubbar som ska granskas. ”De berör många och det kan vara omfattande information som samlas in”, säger jurist Camilla Sparr.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Datainspektionen har fattat beslut om en tillsynsplan för 2019–2020 där myndigheten lyfter fram vilka områden som ska prioriteras de närmaste åren.

Detaljhandeln är en av de branschen som lyfts fram där. Det är kedjornas kundklubbar som ska stå i fokus för granskningen.

– Det är intressant att titta på och klargöra vissa rättsfrågor. Kundklubbar är något som berör många där en omfattande information samlas in. Ibland handlar det om en omfattande kartläggning med integritetskänslig information, säger Camilla Sparr till Market.

Hon berättar att inspektionen får mycket frågor från branschen själv i frågan.

– Det är för tidigt att definiera specifikt vad vi ska titta på. Det ligger längre fram i vår plan.

Tanken är att granskningen ska ske senare i år.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...