Nu ska Cullberg ta Paradiset till himlen – blir renodlad e-handlare

För tre månader sedan gick Paradiset i konkurs. Nu gör hälsoaktören comeback – som medlemsbaserad e-handlare. ”Pandemin har förändrat förutsättningarna”, säger vd Johannes Cullberg.
Annons:
Text: Pontus Edman
Annons:

Ni kan historien vid det här laget.

Den hälso-inriktade kedjan Paradiset, men en handfull butiker i Stockholm, tvingades i konkurs mitt under brinnande coronapandemi. Grundaren Johannes Cullberg lyckades sedan köpa tillbaka varumärket och deklarerade att bolaget skulle jobba som leverantör till övriga kedjor i dagligvaruhandeln.

Men nu kommer alltså en ny satsning. Paradiset blir renodlad e-handlare.

– Vi har utvärderat Paradisets position men också vad pandemin har gjort för avtryck i dagligvaruhandeln och kommit fram till två saker; Man måste finnas på nätet och man måste ha bra priser, säger Johannes Cullberg.

Därför går Paradiset nu online – eller upp i himlen som Cullberg själv säger.

För att handla på den nya sajten måste kunden vara medlem. Affärsmodellen är inspirerad av amerikanska Costco.

– Det är en blandning av dem och Trader Joes, som har ett fantastiskt sortiment till låga priser.

Just låga priser kommer att vara ett stort fokus. För att lyckas ska Paradiset minimera kedjan mellan producent och konsument. Tanken är att kapa alla mellanliggande led.

– Priset är oerhört viktigt för kunderna, och hälsosam mat ska inte behöva vara en klassfråga. Lyckas vi med detta hoppas jag att vi kan ligga någonstans 20-30 procent under priserna i övrig dagligvaruhandel, säger Johannes Cullberg.

I sortimentet kommer det initialt att finnas ungefär 3000 artiklar som successivt ska byggas på till 4000. Bara torrvaror i grundsortimentet, för att logistiken ska bli så enkel som möjligt.

– Vi har inspirerats av den bästa i Sverige, Pär Svärdson på Apotea. Att jobba med färskvaror blir för svårt logistiskt, de volymerna kommer vi inte upp i. Men med torrvaror inom mat, hälsokost och skönhetsprodukter kan vi få en smidig logistik, och med enkel teknik skapa bättre marginaler, säger Johannes Cullberg.

För de kunder som ändå vill handla färskvaror via Paradiset kommer det att finnas möjlighet via lokala producenter som synliggörs på plattformen via en ”dropship-modell”.

– Då tar vi också ansvar för det lokalproducerade.

Johannes Cullberg beskriver entusiastiskt den nya affärsmodellen som hållbar i alla led.

Han har varit övertygande förr, utan att riktigt lyckas få till lönsamheten.

Men nu verkar det vara fler som tror på idén. Paradiset har nämligen blivit antagen av startup-acceleratorn Sting, med tillgång till företagscoachning och 40 affärsänglar som är beredda att investera i bolaget.

– Det finns starka ekonomiska muskler för att få detta att lyckas. Men nu ska vi också ge någonting tillbaka.

Det lär kosta en del att dra igång en sådan här satsning?
– Ja, men betydligt mindre än att bygga upp en fysisk dagligvarukedja, säger Johannes Cullberg som räknar med att ha sajten uppe för medlemsregistrering inom sex veckor.

– Sedan har vi räknat grovt på det, men behöver någonstans runt 25000 medlemmar runtom i Sverige för att lyckas nå lönsamhet. Det ser jag inte som en omöjlighet. Men hela idén bygger på att det blir många som tecknar medlemskap och handlar.

Parallellt med e-handeln kommer Paradiset, som Icanyheter har berättat tidigare, att fortsätta som leverantör. I veckan signades avtalet med Midsona och Johannes Cullberg räknar med att varumärkets produkter finns i butik i början av nästa år.

– Men först ska vi ta Paradiset till himlen, fokusera på den resan och göra den jävligt bra.

Butikssatsningen – varumärkets initiala försäljningskanal – är nu lagd på is.

– Vi vill ha butiker så småningom, men det får komma sen. Vi ska göra saker i rätt ordning, och då kommer lönsamheten först, säger Johannes Cullberg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...