Foto: Daniel Norman

Nu är Smarteyes redo att trycka på gasen igen: ”En starkare finansiell ställning”

Smarteyes omsättning sjönk något förra året. ”Vår plan har varit att stanna upp lite och skapa en bättre lönsamhet”, säger vd Thomas Kusoffsky. Nu är kedjan redo att gasa igen.
Text: Daniel Norman
Annons:

Smarteyes omsatte 494,2 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret, som tog slut 30 juni.

– Försäljningen var cirka en procent lägre i jämförelse med föregående år. Efter många år av kraftig tillväxt och öppnande av butiker har vår strategi under de senaste cirka två åren varit att fokusera på konsolidering av verksamheten och att utveckla koncept och erbjudande mot kund, säger vd Thomas Kusoffsky till Market.

Han berättar att det bland annat inneburit att några butiker stängts och att andra omlokaliserats.

– Det har lett till ett förbättrat resultat och kassaflöde från rörelsen, vi står nu bättre rustade för att fortsätta utveckla Smarteyes.

För nu är kedjan redo att trycka på gasen igen.

– Smarteyes ambition har alltid varit och är fortsatt att utveckla och expandera verksamheten. De första åtta åren gjorde vi nästan inget annat än att öppna butiker. Vår plan har varit att stanna upp lite och skapa en bättre lönsamhet och en starkare finansiell ställning, med syfte att skapa så bra förutsättningar som möjligt för fortsatt expansion. Där är vi nu.

Smarteyes vill öppna fler butiker i Sverige. Samtidigt påpekar Thomas Kusoffsky att handeln är i förändring.

– Här vill vi göra smarta val och tittar även på alternativa möjligheter och komplement till våra fysiska butiker.

Thomas Kusoffsky, vd för Smarteys.

Ett exempel på det är den konceptbutik som kedjan öppnar på Kungsgatan i Stockholm i dag, fredag.

– Vi tycker själva att vi nu har branschens bästa totalerbjudande, och det vill vi manifestera här. Butiken blir även en plats för oss att testa nya idéer innan de implementeras i hela kedjan.

Under det senaste räkenskapsåret redovisar Smarteyes ett rörelseresultat på 46,3 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 1,3 miljoner kronor året innan.

– En stor del av Smarteyes internationella verksamhet drivs från Sverige och under föregående år vidtogs en relativt omfattande omstrukturering i Danmark. Omstruktureringsarbetet var kostsamt på kort sikt, vilket påverkade förra årets resultat kraftigt men det har också visat sig vara väldigt lyckosamt, säger Thomas Kusoffsky.

– Dessa kostnader under förra året i kombination med att vår verksamhet i Sverige gör ännu ett rekordår på raken, är de två stora orsakerna till resultatförbättringen, fortsätter han.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...