Nu är Indiska redo att erövra världen – här tas det första steget

Indiska är redo att erövra världen och börjar med Tyskland och Polen. ”I mitten av oktober går vi live med Zalando”, berättar Indiskas vd Karin Lindahl.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Indiskas skuta har varit ute på ett stormigt ekonomiskt hav under en rad år. Karin Lindahl tog över som vd för två år sedan och är sedan 2018 även bolagets vd.

I dag säger hon att bolaget har näsan över vattenytan, men att hon fortfarande måste ha ett fast grepp om rodret.

– Det är en jättesvår uppgift jag tagit mig an. Men i dag är vi ett bättre bolag än för två år sedan, säger hon och förklarar att framåt gäller det att både gasa och bromsa.

En del i satsningen är att sikta utanför Skandinavien, som länge varit Indiskas kärnområde.

– Jag vill ta Indiskas lifestylemärke ut i världen, säger Karin Lindahl och förklarar att här ligger ett stort fokus under 2019/2020.

Senast 1 januari kommer Indiskas egen hemsida att öppna för global handel.

– E-handeln har varit utmanande, säger Karin Lindahl, som är glad över att de teknikproblem som kedjan dragits med nu är avhjälpta och att det är dags för nästa kapitel i Indiskas historia: att bli internationella.

Redan i mitten av oktober når Indiska nya marknader genom ett samarbete med e-handelsföretaget Zalando. Under Zalandos paraply kommer Indiska att introduceras till Zalandos kunder i Sverige, Tyskland och Polen.

– Vi letar också samarbeten med fler plattformar. Vi tror att det är ett bra sätt att slå sig in på nya marknader, säger Karin Lindahl och redovisar att i dagsläget kommer hela Indiskas omsättning från handeln i Skandinavien, varav 85 procent från Indiskas fysiska butiker och 15 procent från Indiskas e-handel.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...