Foto: Susan Berzelius

Normal laddar för fortsatt expansion – det blir en intensiv höst: ”Öppnar 17 butiker”

Den danska lågprisraketen Normal fortsätter att gasa. I går, torsdag, öppnades en ny butik i Trelleborg. I dag meddelar kedjan att det blir ännu fler butiker i höst. Bland annat öppnar en i Upplands Väsby och en i Jönköping.
Text: Fanny Hällegårdh
Annons:

När Market pratade med Carsten Hansen i våras sa han att målet då var att öppna 30 nya butiker i Sverige innan året är slut. Det målet ser nu ut att förverkligas. 

– Det har gått som förväntat. Vi har öppnat 16 butiker före sommaren. I höst fortsätter vi expansionen och öppnar 17 nya butiker enligt vår plan, säger Carsten Hansen, delägare i den svenska verksamheten. 

För att nå ut till nya kunder i Sverige har företaget enbart marknadsfört sig genom sociala medier. I övrigt förlitar de sig på att nöjda kunder sprider budskapet genom mun-till-mun. 

– Folk känner igen de varor vi säljer, och det gör att de har stenkoll på priserna. Då upptäcker kunderna direkt att vi är rejält billigare än andra på marknaden, och ryktet sprids när de berättar om oss för vänner och bekanta. 

Men målet är inte bara att ha varor som kunderna känner igen. Varje vecka tar butikerna in hundratals nya varor så att kunderna alltid upptäcker något nytt varje gång de handlar, säger Carsten Hansen. 

De nya butikerna kommer främst att öppna i medelstora städer, och än så länge finns inga planer på att etablera sig i landets mellersta och norra delar. 

– Som det ser ut i dag kommer vi inte att öppna i de orterna med låt säga, mindre än 30 000 invånare, i alla fall inte enligt vår planering. Vi går inte heller längre upp än Borlänge, där vi har öppnat en butik.
 
Carsten Hansen säger att Normals främsta fokus just nu ligger på att få de nya butikerna att fungera. 

– När vi öppnar så många butiker går all vår tid åt till att rekrytera personal och bygga upp butikerna från grunden. 

Att det till hösten etableras fler nya butiker är också ett knep i sig för att folk ska få upp ögonen för kedjan, säger Carsten. Och det lär inte sluta här.

– 16 nya butiker är inte många i ett stort land som Sverige. Vi tror att ju fler butiker vi öppnar, desto fler svenskar kommer att känna till konceptet. Det är fortfarande väldigt många som inte känner till vilka vi är.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...