Foto: Kevin Chu

Normal byter ledning i Sverige – och siktar på fler butiker: ”Rikstäckande”

Normal byter ledning i Sverige. Efter 35 butiksöppningar på 14 månader tackar Carsten Hansen och Torben Elmgaard för sig. Uppdraget är slutfört.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Carsten och Torben hade till uppgift att etablera Normal i Sverige, bygga upp butiksnätverket och det svenska huvudkontoret. Den uppgiften har de löst riktigt bra med 35 butiker och ett välfungerande huvudkontor. Vi har bra butiker med duktiga butikschefer, säger Torben Mouritsen, vd för Normal, till Market.

Nu är nästa fast igång, där det handlar mer om driften av butikerna.

– Det är stort fokus på att införa rutiner i de svenska butikerna baserat på ”best practice” från Normals lite äldre butiker där vi har mycket erfarenhet som vi kan dra nytta av i Sverige, säger Torben Mouritsen.

Den svenska organisationen leds nu av Lars Simonsen, operativ chef för Normal i Norge, som ska ta verksamheten genom den fasen.

– Vi vill dock ha en svensk landschef och rekryteringen av en sådan är igång, säger Torben Mouritsen.

Normal vill fortsätta att växa i Sverige.

– Vi är lyckligtvis i den situationen att vi blivit mycket väl mottagna av de svenska konsumenterna och butikerna är lönsamma. Så vi kommer att fortsätta expansionen i Sverige där vi för dialog med hyresvärderar i relevanta centrum och stadskärnor.

Har ni några konkreta planer i dagsläget?
– Vi förhandlar för närvarande om ett antal hyresavtal och har inte ändrat planerna på att vara en rikstäckande kedja i Sverige inom några år.  

Hur många butiker ser du utrymme för?
– Det finns plats för långt många fler än de 35 vi har i dag, men jag vill inte ange något exakt siffra just nu.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...