Nellys försäljning vände upp första kvartalet: ”Effektiviseringsprogram gav resultat”

Nellys försäljning vände upp under första kvartalet. Nätmodejätten går fortfarande med förlust, men närmar sig svarta siffror. ”Våra effektiviseringsprogram gav resultat”, säger vd Kristina Lukes.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Efter tre kvartal med sjunkande försäljning vände det för Nelly. Under årets första kvartal steg nettoomsättning en med tre procent till 311,8 miljoner kronor.

Inte oväntat – med tanke på hemmasittandes under pandemin – är det vardagskläder och sportmode som står för ökningen medan festkläderna fortsatte att tappa försäljning.

Minskade returer, från en returgrad på 37,2 procent till 30,4 procent, har också positiva effekter.

Rörelseresultatet förbättrades med 27,5 miljoner kronor, men är fortfarande negativt, -15,1 miljoner kronor.

– Resultatförbättringen var en av effekterna av våra viktigaste strategiska initiativ, däribland relanseringen av varumärket Nelly och våra organisations- och effektiviseringsprogram, säger Kristina Lukes i en kommentar.

Totalt har effektiviseringsåtgärderna minskat rörelsekostnaderna med 15 miljoner kronor.

I slutet av andra kvartalet räknar Nelly med att sätta sin nya plattform i drift, baserad på det nya automatiserade lagret i Borås.

– Med tiden förväntar vi oss att realisera minskade leverans- och distributionskostnader, kortare leveranstider och ett förbättrat miljöavtryck, säger Kristina Lukes.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...