Foto: Daniel Norman

Nelly tappade försäljning – och omorganisationen slog mot resultatet

Nelly tappade försäljning under det tredje kvartalet. Sedan i början av året fokuserar e-handlaren på Norden och tittar man på den marknaden enbart såg utvecklingen bättre ut.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

 Nelly omsatte 300,3 miljoner kronor under det tredje kvartalet, ett tapp på nio procent jämfört med samma period i fjol.

Det var framför utanför Norden som e-handlaren tappade försäljning (63 procent).

I Norden, som är Nellys fokusmarknad sedan i början av året, var omsättningen 287,7 miljoner kronor. Det innebar ett tapp på tre procent men mätt i lokala valutor var försäljningen oförändrad.

Ägaren Qliro Group skriver i sin delårsrapport att bruttomarginalen förbättrats genom höjd effektivitet, 23.5 mot 22,9 tredje kvartalet 2019.

”Nelly har framgångsrikt ökat lageromsättningshastigheten genom en effektivare process för inköp och försäljning samt åtgärder för att hantera lagernivåerna”, skriver koncernen.

E-handlaren fortsätter också att effektivisera sin organisation. Cirka 15 tjänster inom sälj- och marknadsföring har flyttats från kontoret i Stockholm till Borås, samtidigt minskades organisationen där med lika många tjänster.

”Omorganisationen påverkade rörelseresultatet negativt med 5,4 miljoner kronor under kvartalet”, skriver Qliro Group.

E-handlaren redovisar en rörelseförlust på 5,3 miljoner kronor, en försämring med 5,5 miljoner kronor från samma period i fjol.

Från 6 november byter Qliro Group namn till Nelly Group. Detta som en konsekvens av att e-handlaren är den enda verksamheten kvar i koncernen. Nellys vd Kristina Lukes kommer att leda gruppen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...