Nätmodejätten ökade 29 procent: ”Jag är väldigt förväntansfull”

Boozts försäljning steg med 29 procent under det första kvartalet, men resultatet försämrades. ”Ungefär som vi hade förväntat”, säger vd Hermann Haraldsson.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Boozts nettoomsättning var 712,4 miljoner kronor under det första kvartalet, vilket alltså innebär en ökning på 29 procent.

– Kundnöjdheten är fortsatt hög och nyckeltalet för true frequency fortsätter att öka. Dessa faktorer i kombination med att inflödet av nya kunder ligger på en konstant hög nivå bekräftar vår starka utveckling, säger Hermann Harladsson i en kommentar.

Boozt.com hade en tillväxt på 25 procent och nådde en nettoomsättning på 660,6 miljoner kronor.

Outleten Booztlet.com omsatte 45,5 miljoner kronor, en ökning med 104 procent.

– Våra nyare kategorier, särskilt Sport och Beauty, har en fortsatt stark tillväxt och jag är väldigt förväntansfull över att se utvecklingen för vår online-outlet Booztlet.com. Vi investerar mer i Booztlet.com, både när det gäller personal och marknadsföring, säger Hermann Haraldsson.

Rörelseresultatet försämrades från -6,4 miljoner kronor till -21,0 miljoner kronor under kvartalet.

– Bruttomarginalen var fortsatt pressad av försäljningen av lageröverskott från höst/vintersäsongen 2018 som gällde för branschen generellt, säger Hermann Haraldsson.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...